| 2017. március. 18. | 3 perc olvasás

Korszakos fejlődés

"A leg­­nagyobb vonzerőnk a Sop­­ron név és mindaz, amit ez jelent."


– Az elmúlt időszakban sokat lehetett hallani arról, hogy visszaesett a Sopronba látogatók száma, ugyanakkor jelentős turisztikai infrastrukturális fejlesztések valósultak meg. Ön milyen jövőt lát ezen a fontos területen? – kérdeztük Barcza Attilát, az önkormányzat ifjúsági, turisztikai és sportbizottságának elnökét.


– Korszakos fejlődési lehetőséget jelent a városnak, hogy a kormány a Sopron–Fertő-tájat kiemelt turisztikai fejlesztési térséggé nyilvánította és hozzárendelt 60 milliárd forint forrást. Ha a tervezett fejlesztések megvalósulnak, és elkészül az M85-ös út, akkor Sopron és térsége rendelkezik azokkal a feltételekkel, melyek ahhoz kellenek, hogy részesei legyünk a nemzetközi turizmusnak. Ekkor lesz igazán lehetőségünk élményt adó szolgáltatások és attrakciók megvalósítására.


– Mire gondol?


– Mindenekelőtt tisztázzuk: a leg­­nagyobb vonzerőnk a Sop­­ron név és mindaz, amit ez jelent. A közelmúltban megújult a Fő tér és a belváros, a Tűz­­torony, a Vár­­fal sétány, a Várkerület és a bar­­langszínház. A folyamat azonban nem zárult le, a jelenlegi fej­­lesztési csomag leg­­nagyobb attrakciója a Fertő tó vízi turisztikai fejlesztése lesz, mely 23,5 milliárdos beruházást jelent. Célunk, hogy minőségi kínálatot tudjunk nyújtani, felvéve a ver­­senyt az európai szabadtéri vízi centrumokkal. A Lö­­vér Program a városrész komplex fejlesztését jelenti, megépül a nem­­zeti konferencia-központ és az új uszoda. Sopron egyik meghatározó eleme továbbra is a kulturális turizmus marad, felújítjuk a belváros utcáit, homlokzatait, megújulnak a múzeumok, múzeumnegyed épül, befejeződik a Várkerület felújításának második üteme, megszépül a Szé­­chenyi tér, a Paprét, parkolóház épül, megújul a Lenck- és Russ-villa, a Zichy–Meskó, az Eszterházy-palota, és több mint 2 milliárdból fejlődik a Szent Mihály-templom. Ezt kiegészíti a nagycenki és az Esterházy-kastély, valamint a Fertő-parti települések fejlesztései. Belátható, hogy ezek a korszakos fejlesztések jelentősen növelik Sopron turisztikai vonzerejét.

illusztráció
illusztráció
fotó: Leczovics Zsolt

– Tény azonban, hogy csökkent a vendégéjszakák száma a korábbi évekhez viszonyítva.


– Igen, ez így van, de nem kell messzire menni, hogy megtaláljuk az okát. Megjegyzem, a sop­­roni szállodákra a városnak nincs semmilyen ráhatása. A Fagus be­­zárt, de ha csak az előző évi vendégéjszakáinak számát hozta vol­­na, akkor kis mértékben nőtt volna a vendégéjszakák száma. Ne feledjük azt sem, hogy a nagy beruházások átmenetileg negatív hatással vannak a turizmusra, és most jön még csak a java! Nehéz évek elé nézünk, de optimista vagyok, mert a fejlesztéseket követően néhány év múlva szinteket léphetünk.


– Mit tart jelenleg fontosnak a turisztikai ágazatban?


– Az önkormányzat a sa­­ját eszközeivel mindent megtesz azért, hogy vonzó turisztikai környezet alakuljon ki. Mindezek a je­­lentős fejlesztések azonban csak akkor érik el valódi céljukat, ha valamennyi – a turizmusban ér­­dekelt – szereplő a saját területén hozzátesz ehhez. A soproni szállodák versenytársai például szolgáltatásban megelőztek bennünket. Én hiszek abban, hogy termálvíz nélkül is van jó szálloda, és hogy a szállodai fejlesztések nagyobb kihasználtságot eredményeznek. Elengedhetetlen a kiemelkedő gasztronómia, a bor­­turizmus fejlesztése. Fontos az európai mércével mér­­ve is kiemelkedő kulturális események szervezése (lásd: barlangszínház), de más szervezetek, intézmények cégek és civil szervezetek is hozzátehetik a ma­­guk részesedését a város turizmusához.


– Ön szerint elegendő a tu­­rizmus fejlesztéséhez a je­­len­legi városmarketing?


– A nemzetközi fogadóterületté váláshoz a marketingre for­­­­dított összeget a jövőben nö­­vel­­ni kell, de régóta nem mű­­ködött olyan társadalmasítva a tu­­rizmus, mint most. A város turisztikai cége, a TDM minden hónapban munkacsoportülésen dönt az aktuális marketingről. Az ülés tagjai a szállodák, a vendéglátóhelyek, a panziók képviselői, a világörökség és a Sopron- és Fertő-táj turisztikai egyesület vezetői is. Az elért sikerek közös teljesítmény eredményei, de problémák esetén sem mutogathatunk egymásra.

 

Barcza Attila
Barcza Attila
fotó: Leczovics Zsolt

Barcza Attila családja szálláshelyet üzemeltet, így már gyermekként volt rálátása erre a területre. Később turisztikai szakirányú mestervégzettséget is szerezett, jelenleg turizmusföldrajz PhD hallgatóként Sopron és a Fertő-táj a kutatási területe. 2013-ban szakmai menedzsere lett a TDM-nek. Önkormányzati képviselő, 2014-óta az ifjúsági, turisztikai és sportbizottság elnöke.

 

 

 

nyitókép: Horváth Ferenc

Legnépszerűbb cikkek