| 2021. október. 12. | 2 perc olvasás

Október a kiberbiztonság hónapja

Egyre tudatosabbak az emberek, és egyre többen vannak azok, akik felismerik, ha adathalász email-t vagy sms-t kapnak. Az adathalász csalási kísérletek száma ugyanakkor nem csökken, ami mutatja azt, hogy sajnos még mindig előfordulnak sikeres támadások, ezért az éberségünket is növelni kell, mert a tét nagy: személyes adataink és a bankszámlán lévő pénzünk kerülhet könnyen veszélybe, ha óvatlanul káros e-mail hivatkozásra kattintunk vagy ártalmas SMS-re, hívásra válaszolunk. De honnan tudható, hogy mi a káros vagy ártalmas?

Az adathalászat évek óta ismert probléma, amely ellen leghatékonyabban a Magyar Posta által is alkalmazott oktatási célzatú, figyelmeztető felhívásokkal, tájékoztatásokkal, és a hivatalos szervekkel való együttműködéssel lehet küzdeni. Folyamatosan növekszik azok száma, akik felismerik a gyanús jeleket és ezáltal a csalási kísérleteket, és jelentik azt azonnal az érintett szolgáltatónak.

A leggyakoribb eset a közismert vállalatok, köztük a Magyar Posta nevével, arculati elemeivel (logó) való visszaélés. A csalók megtévesztő e-mail-t vagy sms-t küldenek, amelyben pénzátutalások eltérítését kísérlik meg, vagy bankszámla adatokra, jelszavakra, illetve egyéb érzékeny adatokra vadásznak. Korábban nyeremény ígéretével, és csomagérkezéséről való hamis tájékoztatással próbálkoztak, több-kevesebb sikerrel. A Posta arculati elemeivel indított adathalász csalási kísérletek esetszámának növekedéséhez az a 2021. július 1-jétől hatályos jogszabályi változás is hozzájárult, amelynek értelmében a harmadik országból érkező küldemények áfamentessége megszűnt. A nemzetközi import küldemények esetén a vámkezelési díjak online kiegyenlítésének lehetőségét kihasználva az elkövetők a vámkezeléssel kapcsolatos díjak kifizetését, vagy csomagok átvételéhez a szállítási cím egyeztetését kérik a Posta nevében. 

A Posta kizárólag nemzetközi küldemények esetén a vámkezelési díjak kiegyenlítése kapcsán küld online vagy sms fizetési értesítést, amelyben minden esetben a www.posta.hu/szolgaltatasok/vam link szerepel.

Mi a teendő, amennyiben gyanús e-mail-t vagy sms-t kapunk?

A legfontosabb, hogy ne kattintson a benne szereplő hivatkozásokra, és ne adjon meg adatokat! Elengedhetetlen a feladó e-mail címének, sms esetén a küldő telefonszámának ellenőrzése, ahol egyértelművé válik, ha nem a Magyar Posta hivatalos elektronikus címéről (@posta.hu) vagy telefonszámáról (06-30-344-4987) érkezett a megkeresés.

Ha biztosra akar menni, akkor keresse fel a hivatalos postai honlapot , és a nyomkövetési kód beírásával a hiteles szállítási információkat kapja meg. Gyanúra adhat okot a magyartalan, helyesírási hibákat tartalmazó megfogalmazás, túl kecsegtető, drága telefon- vagy egyéb nyeremény ígérete, a túlzottan sürgető hangvétel, az ismeretlen hívószám vagy ha arról értesítik, hogy csomagot kapott, pedig nem is rendelt semmit.

Az adathalász bűncselekmények megelőzésével kapcsolatos tudnivalókra az Európai Kiberbiztonsági Hónap (ECSM) elnevezésű kampány is felhívja a figyelmet 2012 óta minden év októberében Európa szerte az Európai Uniós Kiberbiztonsági Ügynökség (ENISA) koordinálásával. A kampány mellett a Magyar Posta is kiáll, hiszen közös cél a kiberbiztonsági tudatosság növelése, valamint a kibertérben megjelenő fenyegetések széles körben történő megismertetése.

A Magyar Posta számára a biztonság az első, ezért a megtévesztő értesítésekről szóló ügyfélbejelentéseket a vállalat komolyan veszi és a lakossági tájékoztatás mellett jelzi azt az intézkedésre jogosult hatóságnak is. Kétség vagy gyanú esetén a postai ügyfélszolgálathoz érdemes fordulni, ahonnan megerősítést kaphat. 

Borítókép; pixabay 

Legnépszerűbb cikkek