| 2017. augusztus. 23. | 1 perc olvasás

170 éves a vasútvonal Sopron és Bécsújhely között

A jubileumi évfordulót ünnepelték szerdán délelőtt a soproni vasútállomás egyes vágánya mellett.

A 170 éves jubileum alkalmából rendezett ünnepségen Dr. Fodor Tamás, Sopron Megyei Jogú Város polgármestere, Kövesdi Szilárd, a GYSEV Zrt. vezérigazgatója, valamint Horváth Vilmos, a Soproni Kereskedelmi és Iparkamara elnöke mondott köszöntőt a soproni vasútállomáson, amely rendezvényen közreműködött a Juventus Koncert Fúvószenekar. 

Idén augusztusban 170 éve, 1847 augusztusában indult meg a vonatforgalom a Sopron – Bécsújhely (Wiener Neustadt) vasútvonalon. A jubileum alkalmából közös ünnepséget szervezett a soproni vasútállomáson a GYSEV Zrt., Sopron Megyei Jogú Város önkormányzata, a Soproni Városszépítő Egyesület, a Soproni Kereskedelmi és Iparkamara, valamint a Corvinus Magyar-Osztrák Baráti Kör.

A vasútvonal megépítésére létrehozott  Oedenburg–Wiener Neustädter Eisenbahn Gesellschaft, azaz Sopron–Bécsújhelyi Vasúttársaság 1845 márciusában tartotta meg alakuló közgyűlését. A Sopronban rendezett ülésen a társaság elnökévé Széchenyi Istvánt választották.

Nagymarton (Mattersburg) és Sopron között 1845 tavaszán, a Nagymarton - Savanyúkút (Sauerbrunn) közti szakaszon pedig 1845 júliusában kezdődött meg a munka. A korabeli források szerint több ezren kaptak munkalehetőséget a vasútvonal építésekor. 1846 végére három műtárgy kivételével csaknem az egész alépítmény elkészült.

A vonal vasútépítési szempontból legjelentősebb, máig is látványos műtárgya a nagymartoni 20 nyílású viadukt. Az impozáns létesítmény 250 m hosszú, 8,85 m széles és 18 méter magas. Szerkezeti anyaga tégla, és terméskő.

A vasútvonal átadását azért kellett augusztusra halasztani, mert a viadukt előtt kialakított rézsű egy nagyobb eső után leszakadt, és a már elkészült pályatestet is maga alá temette. A soproniak 1847. augusztus 2-án láthattak először mozdonyt az új vasúti pályán. Az első próbamenetkor egy Weilburg mozdony három kocsival közlekedett.

A 31,8 kilométer hosszúságú vasútvonalon 1847. augusztus 20-án indult meg a vonatközlekedés.

A vasútvonal kiépítéséhez szükséges földterületeket többnyire megváltották. Sopron városa 22 hold földet bocsátott a vasúttársaság rendelkezésére. Ezzel a hozzájárulással a város hathatósan támogatta a vasút ügyét, amiből világosan kitűnik, hogy a város lakosai és vezetősége tudatában voltak azoknak a jelentős gazdasági előnyöknek, amelyeket az új közlekedési eszköztől várni lehetett.

Kattintson egy képre a galériánk megtekintéséhez!

Legnépszerűbb cikkek