| 2021. november. 30. | 4 perc olvasás

A biztonság elkötelezettje - Barényi Béla

Tudtad, hogy a magyar származású feltaláló, Barényi Béla 2500 szabadalommal járult hozzá a közlekedésben résztvevők biztonságához? Kifejlesztette az autók gyűrődési zónáját, a nem deformálódó utasteret, a nyugalmi állapotban rejtett ablaktörlőt vagy a teleszkópszerűen benyomódó kormányoszlopot, és a törésteszteket is ő alkalmazta először.

Barényi Béla 1907. március 1-jén született az alsó-ausztriai Hirtenbergben. A magyar származású mérnök osztrák és német állampolgársággal rendelkezett, apja magyar katonatisztként szolgált, anyja pedig egy gazdag osztrák gyáros lánya volt.
Bécsben tanult gépészmérnöknek és leginkább a technikai újdonságok, illetve az olcsó népautó gondolata foglalkoztatta. Ő alkotta meg 1925-ben (18 évesen) a Volkswagen Bogár első formaterveit. 19 évesen már hathengeres, 50 lóerős motort épített.
Később több osztrák autógyártónál, az Austria-Fiat, a Steyr és az Adler vállalatoknál is dolgozott. 

Nincs még egy ember a világon, aki ennyit tett az autók aktív és passzív biztonsága érdekében, mint Berényi Béla (Ausztria, Hirtenberg, 1907. március 1. – Böblingen, 1997. május 30.)
Nincs még egy ember a világon, aki ennyit tett az autók aktív és passzív biztonsága érdekében, mint Berényi Béla (Ausztria, Hirtenberg, 1907. március 1. – Böblingen, 1997. május 30.)
https://www.hemmings.com/
Sokan nem tudják, hogy a Bogárhátút nem Ferdinánd Porsche, hanem a magyar-osztrák születésű mérnök tervezte meg, méghozzá öt évvel a német előtt.
Sokan nem tudják, hogy a Bogárhátút nem Ferdinánd Porsche, hanem a magyar-osztrák születésű mérnök tervezte meg, méghozzá öt évvel a német előtt.
https://www.autoszektor.hu/

1939-től 1972-ig dolgozott a Daimler-Benznél. Meghallgatásán csak ennyit mondott: "Uraim, Önök mindent rosszul csinálnak". Itt alakította ki a világ első, átfogó járműbiztonsági programját, amelynek fő célja az emberi sérülések megelőzése volt az autóbalesetek során. Felmérte a balesetek közbeni kockázatokat, és olyan biztonsági megoldásokat fejlesztett ki, amelyek az utasok és a gyalogosok védelmét szolgálták, és máig megkerülhetetlenek a személygépkocsik tervezésében.

Az első, szériagyártásban is megvalósult újítása az 1953-as W120-as típus padlólemeze volt, ami oldalütközések esetén nagyobb védelmet garantált.

Az alábbi rövid videóban mutatja be a Mercedes-Benz a töréstesztek történetét, láthatjuk benne többek között a rakétameghajtású autót is:

1959-ben jelent meg a gyártásban a biztonsági utascellája, ami segített megvédeni az utastérben ülők épségét.
Barényi Béla vezetésével kezdték el 1959. szeptember 10-én a biztonsági törésteszteket használni Sindelfingenben egy Mercedes-Benz 190-es típuson. Ez történelmi jelentőségű kísérlet volt, megteremtette az utat a biztonságosabb autók felé.

Barényi és alkalmazottai a sindelfingeni tesztközpontban egy sikeres zuhanási teszt után.
Barényi és alkalmazottai a sindelfingeni tesztközpontban egy sikeres zuhanási teszt után.
https://roadster.hu/

Barényi Béla, a passzív biztonság atyja nemcsak a gyakorlatban alkotott maradandót, az autógyártásban ma is használatos szakkifejezések közül is többet neki köszönhetünk.

1966-ban Hans Scherenberggel közösen megalkotta az aktív és passzív biztonság mai napig is érvényes felosztását. Ezek szerint az aktív biztonsághoz tartozik minden, ami a balesetet elkerülő, biztonságos vezetéshez kapcsolódik, a menet-, a kondíciós és a kezelési biztonság. A passzív biztonság pedig a járműben utazók és a többi közlekedésben részt vevő biztonságát, valamint az ütközés következményeit takarja.

Vázlat 1929-ből. Barényi rajzolta meg az első Porsche sportautók vonalait is. A kocsikat már abban az időben biztonsági pedálokkal tervezte meg.
Vázlat 1929-ből. Barényi rajzolta meg az első Porsche sportautók vonalait is. A kocsikat már abban az időben biztonsági pedálokkal tervezte meg.
https://www.autoszektor.hu/

https://www.autoszektor.hu/

Kevesen tudják, valójában nem Ferdinand Porsche, hanem a magyar Barényi Béla álmodta meg a népszerű Volkswagen Bogarat.
A II. világháború után hódító útjára induló Volkswagen Bogár miatt a Porsche-család addig ünnepeltette magát, míg a magyar mérnök beperelte a gyárat. Az igazát akarta, így bár több millió eladott autó után kaphatta volna meg a jogos részesedését, csupán egy nyugatnémet márkát kért a bíróságon. A pereskedés végén a testület kimondta, hogy a népszerű autó valójában Barényi tervei alapján készült. Nem volt nehéz megállapítani, hiszen a Bogár kocsiszekrénye, a motorja és a váltója is az alapján készült, amit Barényi öt évvel Porsche tervei előtt kitalált. Az már csak hab a tortán, hogy a legendássá vált Porschék látványa is Barényitől ered, de itt végül nem perelt.

Az osztrák-magyar határon éktelenkedő szögesdrót átvágása után itthon is nyilatkozott. Azt mondta, habár az édesanyja osztrák, ő teljes szívével magyarnak érzi magát.

Barényi Béla 90 éves korában, 1997-ben hunyt el Németországban. Halálakor a Mercedes így emlékezett rá: „A világon senki sem foglalkozott annyit az autók biztonságossá tételével, mint ő.”

Barényi Béla
Barényi Béla
(Fotó: Wikipédia)

Forrás: https://hirado.hu/tudomany-high-tech/

Wikipédia

Borítókép forrása: https://www.autoevolution.com/

Legnépszerűbb cikkek