| 2023. december. 23. | 2 perc olvasás

A GYSEV Zrt. új sorozatában a soproni vasútállomást is bemutatták

A GYSEV új sorozatában testközelből mutatják be a vasúti létesítményeket, amelyek a múltat, jelent és jövőt is jelentik számukra. A soproni vasútállomást is bemutatták.

  • Az elsőállomásépület 1876-ban készült a GYSEV új állomásaként. Ekkor már 29 éve létezett Sopronnak egy másik pályaudvara is, a mára már üzemen kívül helyezett Sopron-Déli pályaudvar. 1900-ban a GYSEV vasútállomásnál létesült a városi villamoshálózat egyik végállomása.
  • A II. világháborúban elpusztított, és azt követő évtizedekben csak részben helyreállított régi felvételi épületet lebontották, és helyére egy modern és reprezentatív vasútállomást akartak létesíteni.
  • Az új állomásépület terveit Szánthó Gyula, a GYSEV egykori építésze készítette. Az épületet 1977-ben adták át, a régi épület helyén ma vágányok vannak.

  • Ma már kötöttségek nélkül járkálhatunk a pályaudvar mindkét szigetperonján, ám ez nem mindig volt így. A trianoni határok létrejötte óta ugyanis Sopron határállomás, amely mellett ráadásul évtizedeken át húzódott a hírhedt vasfüggöny.
  • Az Ausztriába utazók akkoriban a nemzetközi várótermen és a hozzá kapcsolódó vám- és útlevélkezelési helyen keresztül juthattak ki arra a peronra, ahonnan az ÖBB, illetve a GYSEV ausztriai vonalszakaszaira indultak a vonatok.
  • A GYSEV Zrt. 2014-ben nagy átalakításba kezdett az 1977-ben átadott állomásépületen.
  • Az első fázis a nyugati szárnyat érintette, amelyben korábban a nemzetközi váróterem kapott helyet. 2015-ben adták át.
  • 2016-ban utascentrum nyílt Sopronban, amely a vasútállomás épületének várócsarnoka mellett kapott helyet.
  • 2020-ban új homlokzati burkolatot kapott, és teljes felújításon esett át a soproni vasútállomás mellett található óratorony. Az építmény azóta különleges színekben pompázhat, hiszen variálható LED-es fényrendszer gondoskodik az óratorony megvilágításáról.
  • 2022 márciusában újabb, nagyszabású munkálatok kezdődtek: a cél az egységes építészeti összkép megteremtése, valamint a várócsarnok adottságainak optimálisabb kihasználása volt.

  • A munkálatok eredményeként ma már megszépült külső, világító vasútállomás-felirat, kibővített vendéglátóhely, óriás LED-fal, olvasósarok és a galérián kialakított vasúttörténeti kiállítás várja és fogadja a látogatókat.
  • 2023 áprilisában a munkálatok az irányítótorony homlokzatának felújításával folytatódtak. Az irányítótorony épülete új homlokzatburkolatot kapott, emellett kicserélték a külső nyílászárókat és az üvegezett felületeket. A felújított forgalomirányító tornyot november 28-án adták át.
  • A GYSEV további felújításokat is szeretne a soproni állomáson: többek között új peron és perontetők, liftek, a vágányhálózat részleges átalakítása és az aluljáró meghosszabbítása is a tervek között szerepel.

Kattintson egy képre a galériánk megtekintéséhez!

Legnépszerűbb cikkek