Gerster Béla a Panama-csatorna nyomvonalának kitűzésére kiküldött nemzetközi expedíció tagjaként szerzett jelentős hírnevet. Ezért amikor 1881-ben Türr István megszerezte a görög kormány engedélyét, hogy folytassa a Korinthoszi-földszoros átvágásának elakadt munkálatait, a tervek elkészítésével Gerstert bízták meg, majd a csatornaépítő vállalat főmérnökeként ő vezette a munkálatokat.
![Gerster Béla (Kassa, 1850. október 20. – Budapest, 1923. augusztus 3.)](https://fw.photos/BXg92gk6JEQis5iYJDTCtMh0ou0=/665x0/filters:watermark(https://admin.sopronmedia.hu/images/watermark.png,10,-30,10,13,13)/https%3A%2F%2Fadmin.sopronmedia.hu%2Fuploads%2Fimport%2F25%2F63%2F1-gerster-bela_edlq.jpg)
https://muzsa.sk/
A Korinthoszi-csatorna Görögországban az Égei-tenger és a Jón-tenger közötti mesterséges víziút, amelyet a Korinthoszi-földszoros átvágásával hoztak létre 1881–1893 között. Építésében még négy magyar mérnök – Kauser István, Nyári László, Pulszky Garibaldi és Stéghmüller István – vett részt. Gerster a 80 méter magas hátság átvágását 1882-ben négyezer építőmunkással kezdte meg. A csatorna hossza 6345 méter, talpszélessége 25 méter, a víz mélysége 8,5 méter. Egyidejűleg két kikötőt is építettek, továbbá egy hidat a peloponnészoszi vasútnak. Az építési munkák során 11 millió köbméter földet és kőzetet termeltek ki, elhasználtak 1200 tonna lőport és 450 tonna dinamitot. Az elkészült művet 1893. augusztus 6-án I. György görög király és felesége, Olga királyné – Ferenc József osztrák császár és magyar király jelenlétében – ünnepélyesen felavatta, majd a víziutat 1893. október 28-án forgalomba helyezték.
![Korinthoszi-csatorna](https://fw.photos/mjb9zZhseXdqECte3qUVdIzYwxo=/665x0/filters:watermark(https://admin.sopronmedia.hu/images/watermark.png,10,-30,10,13,13)/https%3A%2F%2Fadmin.sopronmedia.hu%2Fuploads%2Fimport%2F1c%2F67%2Fkorinthoszi_lrm6.jpg)
https://tortenelemportal.hu/
A csatorna megépítése a kor technikai csúcsteljesítményei közé tartozott. A csatornát nem zárták le zsilipekkel. A két végponton a közúti forgalom úgynevezett merülőhidakon át zajlik, amelyek a csatornán át közlekedő hajók érkezésekor egyszerűen alábuknak.
Gerster itthon részt vett Türr István nagyszabású vízgazdálkodási terveinek kidolgozásában, majd a lázas vasútépítés időszakában tizenhárom hazai vasútvonal tervezését és megépítését irányította. Végül 1919-ben a Duna–Tisza-csatorna építési munkáit vezette. A Fiumei úti Nemzeti Sírkertben édesapja, Gerster Miklós 1848-as honvéd hadnagy mellett helyezték örök nyugalomra. 1957-ben lányát, Gerster Jolán zenepedagógust is ide temették.
![Az építők tiszteletére állított emlékmű a Korinthoszi-csatornánál](https://fw.photos/XzKe1nMSvMW5QeYhgiNfRoSZqGU=/665x0/filters:watermark(https://admin.sopronmedia.hu/images/watermark.png,10,-30,10,13,13)/https%3A%2F%2Fadmin.sopronmedia.hu%2Fuploads%2Fimport%2F3f%2F84%2F800px-corinth-canal-monument-front_gm9z.jpg)
https://hu.wikipedia.org/
![A Panama-csatorna](https://fw.photos/ufah3Ptz_wB7oZuuWACQpxSBHuk=/665x0/filters:watermark(https://admin.sopronmedia.hu/images/watermark.png,10,-30,10,13,13)/https%3A%2F%2Fadmin.sopronmedia.hu%2Fuploads%2Fimport%2F11%2Fc1%2Fpanama-canal-gatun-locks_ufm2.jpg)
https://hu.wikipedia.org/
Forrás: Wikipédia
Borítókép: Korinthoszi-csatorna (https://commons.wikimedia.org/)