A Nagyböjt és a Nagyhét a keresztény Európa egyik legnagyobb misztériuma, identitásának alapköve, s kulturális teljesítményeinek ösztönzője - mondta el a feltámadásünnep előtti időszak lelki felkészüléséhez is méltó koncertről Egresitsné Firtl Katalin, Eszterháza Kulturális, Kutató- és Fesztiválközpont Közhasznú Nonprofit Kft. ügyvezetője.
- Az egykor a fertődi kastély falain belül őrzött, nagy múltú Esterházy-képtár alkotta a Milleneumkor alakuló budapesti Szépművészeti Múzeum gyűjteményének gerincét. Műalkotásainak jelentős hányada a barokk korszak nagy mestereinek egyházi témájú festményeiből állt. Az átélés, az elmélyülés, az átszellemülés, az emberi érzések és a transzcendencia megjelenítése képi, zenei és színpadi alkotásokban mindig is kiemelt helyet foglalt el e falak között. Ezért nagy öröm számunkra, hogy a számos európai lemezdíjjal is kitüntetett Purcell Kórus és Orfeo Zenekar, alapítójuk Vashegyi György vezényletével a barokk zene egy újabb gyöngyszemét hozta el ez ünnepi időszakban. A három nagy barokk komponista nevével fémjelzett oratórium úgy jelenítette meg a passiótörténetet zenében, mintha végigjártuk volna az egykori Képtár liturgikus festményeinek sorát - fogalmazott Egresitsné Firtl Katalin.
A lélek mélységei és magasságai
A barokk korszak egészét a nagyszabású megjelenítés, a színes és hatásos megvalósítás, az erőteljes és érzelmekre ható ábrázolás jellemezte - ezt már Rácz Márton, zenei vezető tette hozzá a feltámadásünnep előtti legrangosabb koncertről.
- Nem véletlen hát, hogy a szenvedéstörténet és a feltámadás legmegrázóbb és leglenyűgözőbb zenei tablói, remekművei is ebben az időszakban születtek. Az érzelmek és a lélek mélységeinek és magasságainak igaz és hiteles zenei megjelenítései pont a felhangzott passió szerzőihez: Bach-hoz, Telemann-hoz és egy későbbi kortársukhoz a berlini Graunhoz köthetőek, akiknek hatása még sokáig érezhető a mélyen vallásos és istenhívő Joseph Haydn műveiben is - fejtette ki Rácz Márton. A mára európai hírű Vashegyi György és együtteseinek neve több évtizede összeforrott Eszterháza zenei életével. A Stabat Mater, a János-passió, és más felemelő oratórium-előadások után most a sokáig J. S. Bach ötödik passiójaként számon tartott megindítóan szép szenvedéstörténet-megzenésítéssel tértek vissza a kastély falai közé.