| 2021. augusztus. 22. | 2 perc olvasás

Anisits Ferenc, a sportos dízelmotorok atyja

Tudta, hogy az autózást forradalmasító elektronikus szabályozású injektoros, közvetlen befecskendezés dr. Anisits Ferenc (Szolnok, 1938. december 23. –) magyar kutató, fejlesztő gépészmérnök találmánya?

Anisits Ferenc Ausztriában élő mérnök, a BMW-dízelmotorok világhírű fejlesztője. Szolnokon született, tanulmányait is szülővárosában kezdte, érettségit már a budapesti Vörösmarty Mihály Gimnáziumban tett 1957-ben. Majd a Budapesti Műszaki Egyetemre jelentkezett, ahol 1962-ben mezőgazdasági mérnöki oklevelet szerzett. Munkahelyein a szocialisták politikailag megbízhatatlanként kezelték, mert az 1956-os forradalom után tiltott határátlépés közben elfogták, a zaklatások miatt végül elhagyta Magyarországot.

Dr. Anisits Ferenc
Dr. Anisits Ferenc
https://www.vezess.hu/

1965 októberében a MAN-cégnél kapott állást, a nagy hajómotorok fejlesztési és kutatóosztályán, itt Rudolf Diesel egykori kísérleti padján dolgozhatott. Szakterülete a körfolyamat-számítás és alapfejlesztések voltak, jártasságot szerzett a számítástechnikában, két év múlva már a cég vezető kutatói előtt tartott előadást.

1973-ban a braunschweigi Műszaki Egyetemen kiváló minősítéssel szerzett doktori címet. A MAN-cégtől osztályvezetőként távozott, mert Svájcba hívták a jó nevű Adolph Saurer autóbusz- és teherautó-gyártó céghez. Itt Fiat-dízelmotorokat fejlesztett, emellett az akkor még ismeretlen, de ma már általánosan használt közös-nyomócsöves befecskendezéssel kísérletezett.

A BMW 1980-ban kérte fel a felső-ausztriai Steyrben újonnan létrehozott dízelfejlesztő központjának vezetésére, ahol két évtizedet töltött el, az itt kifejlesztett dízelmotorok világhírnévre tettek szert. Első nagy sikerük az 1983-as BMW 524td volt - a soros elrendezésű, hathengeres, örvénykamrás, turbófeltöltős dízelmotor rendkívül dinamikusan dolgozott. 1987-ben mutatták be az első, teljesen elektronikus vezérlésű dízelmotorukat, amely komoly feltűnést keltett, továbbfejlesztett változatát még ma is gyártják. Anisits irányításával fejlesztették ki és vezették be a világon először a sorozatgyártásba az elektronikus dízelszabályozást (EDC) és az első közvetlen befecskendezésű V8-as dízelmotort, amely több, teljesen újszerű konstrukciós megoldást tartalmazott.

Dr. Anisits Ferenc, V8 1999
Dr. Anisits Ferenc, V8 1999
https://bmw-grouparchiv.de/
BMW 524td
BMW 524td
https://www.autoszektor.hu/

Anisits Ferenc csapatával három dízelmotor-generáció tizenöt motorját fejlesztette ki, ezekből a mai napig több mint ötmillió darabot gyártottak.
Hat- és nyolchengeres dízeljei 1999-ben és 2000-ben elnyerték az Év motorja kitüntetést, a motor-Oscart. A konstruktőr világhírét négyhengeres, kétliteres dízelmotorja alapozta meg 1998-ban, amikor a BMW 320d modellje a nürburgringi huszonnégy órás autóversenyen messze maga mögé utasította a benzines versenytársakat. 160 kilométerrel előzte meg a többieket, kevés gázolajat fogyasztott, emellett négy és fél másodperc alatt gyorsult 100-ra.

Anisits neve fogalom az autógyártásban, szakvéleményére ma is kíváncsiak, az általa lefektetett körfolyamat-számítás egyenleteit világszerte alkalmazzák és egyetemeken tanítják.
Az elektronikus dízelszabályozás nagy szériában történő bevezetéséért 1995-ben Anisitsnek ítélték Európa legrangosabb műszaki elismerését, a 100 ezer euróval járó Ernst Blickle nemzetközi innovációs díjat.

Forrás: MTI

Borítókép: https://makronom.mandiner.hu/

Legnépszerűbb cikkek