| 2023. február. 14. | 1 perc olvasás

Az életével játszik, ha nem köti be magát!

Felmérés készült a biztonsági öv magyarországi használatáról. Az eredményekből kiderül, hogy a furgonok és kisbuszok vezetői bőven alul maradnak a személyautót használóknál, bár ez utóbbinál sincs javulás. Azt is meg lehet állapítani, hogy a hétvégi közlekedők óvatosabbak, és ahol nagyobb a sebesség, ott többen csatolnak.

Magyarországon 1976 óta kötelező a biztonsági öv használata a személygépkocsik első ülésein. A hátsó üléseken lakott területen kívül 1993 óta, 2001 óta pedig már lakott területen belül is előírja a biztonsági öv használatát a KRESZ, néhány kivétellel.

A 2022-ben készült felmérésben a helyszíneket három útkategóriába sorolták (belterület, külterület, autópálya), valamint minden időszakot vizsgáltak (megkülönböztettek munka-, és szabadnapokat).

A személygépjáművekben a járművezetők 88,5%-a, az első ülésen utazók 87,3%-a, a hátsó utasok 57,1%-a használta helyesen a biztonsági övét. A gyermekek 60,9%-a utazott gyermekbiztonsági rendszerben megfelelően rögzítve, további 25% ilyen rendszerben ült, de nem volt becsatolva, vagy kizárólag felnőtt biztonsági övvel volt rögzítve, a gyermekek 14%-a biztonsági öv vagy gyermekvédelmi eszköz használata nélkül utazott.

Az autópályákon a megfigyelt járművezetők 93,3%-a, az első utasok 92%-a, a hátul ülő utasok 61%-a csatolta be a biztonsági övét. A gyermekek 65,5%-a utazott szabályosan használt gyermekvédelmi eszközzel. Az arányok lakott területen kívül is kedvezőbbek a lakott területen belül megfigyelteknél: utaspozíciótól függően 4-6%-kal nagyobb használati hajlandóságot figyeltek meg.

Hétvégén a hétköznapokhoz képest mind a járművezetők, mind az első utasok esetében magasabb arányban használtak biztonsági övet, sőt a gyermekbiztonsági rendszerek helyes használatának aránya is magasabb volt.

Kiugróan rossz biztonságiöv-használati arány figyelhető meg a kistehergépjárművek esetében (elsősorban a brigádbuszokban és a futárautókban). A helyes biztonságiöv-viselés aránya a kistehergépjárművek vezetői körében mindössze 63,9%, ami a személygépkocs- vezetőkre vonatkozó átlagértéktől csaknem 25%-kal elmarad; az első utasok esetén pedig mindössze 54,2% volt a használati arány, ami 33%-kal kevesebb a vonatkozó átlagos értéknél.

Borítókép; pixabay 

Legnépszerűbb cikkek