| 2022. január. 3. | 2 perc olvasás

Drasztikusan emelkedett a vasúti átjárós balesetek száma tavaly

Drasztikusan nőtt a vasúti átjárós balesetek száma tavaly a korábbi öt évben tapasztalt stagnálás után.

A múlt évben 86 baleset történt vasúti átjáróban, ez 24-gyel több, mint 2020-ban. Tavaly 16 vasúti átjárós baleset követelt emberéletet, 15 végződött súlyos és 14 könnyű sérüléssel, a többi esetben anyagi kár keletkezett.

A vasúti átjárókban történő baleseteket az oda behajtók figyelmetlensége és a KRESZ előírásainak megszegése okozza. Évente 800-900 félsorompó rúdját törik le az autósok.

A balesetek leggyakoribb okai közé tartozik, hogy a gépjárművezetők nem néznek körül, mielőtt az átjáróba hajtanak, illetve a csúcsforgalomban a kereszteződésben ragadnak, ahol tilos és életveszélyes megállni.

A legtöbb vasúti átjárós balesetet a gyorshajtás - a "még átérek" gondolkodásmód -, az agresszív vezetési stílus, a vezetés közbeni telefonálás és a vasúti fényjelző tilos jelzésének figyelmen kívül hagyása okozza. A záródó sorompórudakat látva a járművezetők megállás helyett sokszor gyorsítanak, néhányan még a lezáródott félsorompót is megkerülik.

Kiemelt veszélynek vannak kitéve azok a gondatlan kerékpárosok és gyalogosok is, akik körültekintés nélkül haladnak át a kereszteződéseken, vagy nem a kijelölt átjárókat használják. Veszélyes az is, ha közlekedés közben mobiltelefont vagy fülhallgatót használnak, kapucnis ruházatot viselnek, mivel így nem érzékelik a zajokat. A vonat féktávolsága több száz méter, így a mozdonyvezetőnek szinte semmi esélye nincs arra, hogy az átjáróban megelőzze az ütközést. A közúti közlekedők figyelmetlensége miatt mozdonyvezetők is vesztették életüket vagy sérültek meg az elmúlt években. Tavaly az átjárónál történt balesetek során egy vasúti dolgozó súlyosan, három pedig könnyebben megsérült.

A balesetek számának csökkenéséhez elengedhetetlen a közlekedési morál megváltozása.

A vasúti átjárót csak fokozott óvatossággal szabad megközelíteni, azon áthajtani pedig csak akkor szabad, ha mindkét sorompó nyitva van, a fényjelző vagy hangjelző berendezés nem ad tilos jelzést, illetve a fénysorompó vagy a félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó fehér jelzést ad. Vasúti átjáróban és közvetlenül a vasúti átjáró előtt tilos előzni! Ha a vasúti átjárót biztosító berendezés nem működik, minden esetben meg kell állni az átjáró előtt. Csak azután szabad továbbhaladni, ha a vezető meggyőződött arról, hogy nem jön vonat.

A MÁV értékelése szerint a magyarországi vasútbiztonság kedvező az Európai Unióban.

Tavaly Sopron térségében is több alkalommal történt tragédia vasúti átjáróban:

Márciusban a fénysorompó tilos jelzése ellenére a vasúti átjáróba hajtott egy kerékpáros Nemeskér-Egyházasfalu megállóhelynél. A kerékpárost elgázolta a Sopronból Szombathelyre közlekedő személyvonat, az illető a helyszínen életét veszítette.

Júniusban egy 21 éves sopronhorpácsi férfi közlekedett tehergépjárművel Sopronban, a Vándor Sándor utca irányából a Táncsics Mihály utca felé. Haladása során a fénysorompó tilos jelzése ellenére behajtott a Somfalvi út és a Sopron-Baumgarten vasúti fővonal szintbeli kereszteződésében található vasúti átjáróba, ahol a Sopron irányából Ausztria felé közlekedő vasúti szerelvény mozdonya a járműnek ütközött. A baleset következtében a gépkocsi 21 éves sofőrje és 27 éves utasa olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy a helyszínen életét vesztette.

December 31-én a fény- és félsorompó tilos jelzése ellenére a vasúti átjáróba hajtott egy kisteherautó Csorna és Kóny között, Bágyogszovát megállóhelynél, és összeütközött a Győrből Sopronba közlekedő személyvonattal. Az ütközés következtében a gépjármű vezetője a helyszínen életét veszítette. 

Borítókép; SopronMédia archívum 

Legnépszerűbb cikkek