Az egyetem széles képzési profiljába tartozó szakterületeken az utóbbi évtizedben rohamosan fejlődő pilóta nélküli légi járművek (köznyelven drónok), automatizált légi megfigyelő és térképészeti rendszerek egyre nagyobb szerepet kapnak, amelyek a jövő szakembereinek megkerülhetetlen kellékei lesznek.
A Soproni Egyetemen folytatott erdészeti, vadbiológiai és geoinformatikai kutatások során az elmúlt 15-20 évben rendszeresen használták a pilóta nélküli légi rendszereke, de az alaptantervbe integrált tantárgyi képzés, ezen kompetenciák célirányos oktatása eddig nem szerepelt a tantervben. A fenti kihívásokra válaszolva indította az egyetem Erdőmérnök Kara 2024 februárjában a Távpilóta (drónpilóta) alapismeretek (A1-A2-A3 kategóriák) megnevezésű tárgyat, amely heti 2 óra elméletet és 2 óra gyakorlatot jelent egy féléven keresztül. A képzést a Geomatikai és Kultúrmérnöki Intézet, illetve a Vadgazdálkodási és Vadbiológiai Intézet együttesen működteti, de számos kolléga előadása emeli a szakmai színvonalat a műszaki ismeretek, meteorológia, jogi és szabályozási környezet, valamint térinformatikai vonatkozásokban.
A tárgy oktatásához az egyetem első körben 13 hallgatói/gyakorló drón, szimulátorok és egyéb, a képzéshez kapcsolódó segédeszközök beszerzését bonyolította le, amely megalapozza a gyakorlati készségek elsajátítását a képzésben résztvevő hallgatók számára. Az eszközparkot a kar a jövőben tovább bővíti, ami a képzésbe vont hallgatók számának növekedését is elősegítheti. Az alapozó tárgyat az egyetem a jövőben további szakirányú képzések elindításával kívánja folytatni, amely a rohamosan fejlődő pilóta nélküli légi rendszerek (UAS-ok) alkalmazására felkészült szakembereket biztosít majd az erdészeti, természetvédelmi, környezetvédelmi, vadgazdálkodási, valamint geomatikai és kultúrmérnöki iparágak számára.
Borítókép; Soproni Egyetem