Elindult az új M85 gyorsforgalmi út alagútjának fejtése

A bányászok hagyományos megáldásával indul Sopronban a Bécsi-dombon az új M85 gyorsforgalmi út alagútjának fejtése. Az ünnepi eseményen Ábrahám Béla szalézi szerzetes pap a munkások mellett megáldotta az épülő alagútjáratokat, a gépeket és a bányászok védőszentjének, Szent Borbálának szobrát is. A szobrot az alagútban helyezik majd el, hogy óvja az építkezést és később a kész alagutat is.

Az M85 V. szakaszára, amelynek része a Bécsi-dombi alagút, a beruházó NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. 2018-ban írt ki nyílt közbeszerzési eljárást.
A közbeszerzés nyertese az SDD Konzorcium lett, amelynek a tagjai a Dömper Kft., a Subterra-Raab Kft. és a Pannon-Doprastav Kft.. A kivitelezésre vonatkozó vállalkozási szerződés 2019. június 14-én lépett hatályba és a határideje ettől számított 60 hónap, azaz 2024. június 30.

Ma délelőtt az alagút bányászainak tiszteletére rendezett ünnepség elején Kerékgyártó Attila a kivitelező projektvezetője rövid műszaki ismertetőjében elmondta:
„Az SDD Konzorcium feladata volt az alagút építése előtt a kiviteli tervek elkészítése és a szükséges engedélyek beszerzése. A 780 méteres alagútpár zárt szakaszának ideiglenes szerkezeteire vonatkozó kiviteli tervek jóváhagyása megtörtént, a kivitelezés szerződésjogi feltételei adottak. Az elsődleges szerkezet kivitelezése az alagút megáldását követően megkezdődik és folyamatos, 24 órás munkavégzés mellett zajlik.
Egy járat kialakítása előre láthatólag 1 évig fog tartani. A kivitelezéssel párhuzamosan, a Konzorcium a tervezéssel nem áll meg, a következő feladat a végleges belső szerkezet és a belső beépítés megtervezése - zárta gondolatait a projektvezető.

Kerékgyártó Attila
Kerékgyártó Attila
fotó: Griechisch Tamás

A NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. vezérigazgatója, Nagy Róbert Attila köszöntőjében nem csak az V. szakasz részleteiről beszélt, de kiemelte az új M85 gyorsforgalmi régiós fontosságát is:
„A fertőrákosi csomópont és a Sopron országhatár közötti szakaszon 2019 tavaszán kezdődtek meg a terület előkészítési munkák a régészeti feltárásokkal. A projekt keretében épül meg a 84. sz. főúti, Sopron-Klingenbach (Kelénpatak) határátkelőhelyhez történő 725 m-es 2x2 sávos ideiglenes visszakötés, illetve 3,6 km-es 2x1 sávos Sopron észak-nyugati elkerülő út is."

A 2024 júniusában befejeződő beruházás fő célja, hogy Győr-Moson-Sopron megye nyugati részét bekösse a magyar gyorsforgalmi úthálózatba és így meggyorsítsa, illetve kényelmesebbé és biztonságosabbá tegye a közúti megközelítést. 

Nagy Róbert Attila hozzátette: "A fejlesztés célja az is, hogy az új 2x2 sávos út csökkentse a Sopronon átmenő közúti- és teherforgalmat, hiszen a város melletti szakasz Sopron elkerülő útja is lesz.”

Nagy Róbert Attila
Nagy Róbert Attila
fotó: Griechisch Tamás

Sopron megyei jogú város polgármestere Dr. Farkas Ciprián is köszöntötte a bányászokat, illetve üdvözölte a beruházást, hangsúlyozva annak gazdasági jelentőségét:
„Az M85-ös gyorsforgalmi út megépítése a város történetének egyik legjelentősebb fejlesztése, mellyel teljesül a soproniak egyik régi, évtizedes álma. Az országos, majd később a nemzetközi autópálya-hálózatba való becsatlakozással biztonságosabbá és kényelmesebbé válik a közlekedés a jövőben, de egyúttal olyan gazdasági lehetőségeket is teremt a város számára, amelyre korábban nem volt példa. Emiatt mondjuk azt, hogy az M85-ös út Sopron jövőjébe vezet. Köszönettel tartozunk Magyarország Kormányának, hogy ez a fejlesztés a mi városunkban, a mi térségünkben valósul meg.”

A rendezvényen részt vett még Dr. Simon István és Csiszár Szabolcs alpolgármesterek, valamint a képviselőtestület több tagja is.

Dr. Farkas Ciprián
Dr. Farkas Ciprián
fotó: Griechisch Tamás

Az ünnepi beszédeket követően egy alagútfejtő kotrógéppel megütötték az egyik alagútjárat még betonos támaszfalát és ezzel jelképesen megkezdődött az alagútépítés folyamata.

Először a bal oldali, majd jobb oldali járatot alakítják ki. Mindkét járatban az áttörés a tervek szerint 1 – 1 évet fog igénybe venni. A bányászati munkákat az alagút szigetelése és belső vasbeton szerkezetének megépítése követi majd. Aztán az alagút biztonságos üzemeltetéséhez szükséges szellőző, világító, tűzjelző és egyéb gépészeti, elektromos és hírközlő rendszerek beszerelése fogja teljes értékűvé tenni Magyarország első olyan közúti alagútját, amelyet kizárólag magyar szakemberek építenek. 


fotó: Griechisch Tamás

A mintegy 44 millárd forintból megvalósuló beruházást a kivitelező SDD Konzorcium saját erőforrásokkal építi meg és időnként betekintést is enged majd a munkálatokba, ugyanis a helyszínen kialakított konténeriroda felső szintjén egy alagútépítést bemutató látogatóközpont is működik majd.
Az érdeklődőknek kialakított helyiség teraszáról kitűnő panoráma nyílik az alagutak keleti bejáratára és környezetére. Az előre meghirdetett látogatási időpontokban a munkálatokat nem csak a teraszról, de egész közelről is meg lehet majd nézni.

A NIF beruházása jelenleg 57 kilométeren zajlik az M85-ösön:

  • Csorna és a Fertőd-Endrédmajor csomópont közötti 20,05 kilométeren a Strabag Építő Kft., a Strabag AG és a Belfry PE Kft. konzorciuma (I. szakasz);
  • a Fertőd-Endrédmajor csomópont és Nagylózs közötti 15,6 kilométeren az EuroAszfalt Kft., a SWIETELSKY Magyarország Kft. és a Betonútépítő Zrt. társulása (II. szakasz);
  • a Nagylózs és Sopron-kelet közötti 15,4 kilométeren (III. szakasz) pedig a Dömper Kft. és a Subterra-Raab Kft. dolgozik, akárcsak a Sopron-kelet és a Fertőrákos csomópont közötti 6,4 kilométeren (IV. szakasz).

Kattintson egy képre a galériánk megtekintéséhez!

Legnépszerűbb cikkek