Érdemes minden eshetőségre felkészülve megfelelően dokumentálni, hogy a vállalkozás a lehető legkörültekintőbben jár el üzletkötései során. A NAV honlapján található adatbázisokban ellenőrizhető, hogy ki, mennyire tartja be a szabályokat, sőt az Online Számla rendszer is megkönnyíti a számlakibocsátó partnerek megbízhatóságának felmérését.
Ajánlott a vállalkozásnak utánanézni a cégjegyzékben vagy az egyéni vállalkozói nyilvántartásban. Fontos meggyőződni arról, akár személyesen is, hogya leendő partner ténylegesen folytat-e tevékenységet a székhelyén, illetve telephelyén, vannak-e alkalmazottai, képes-e a vállalt szolgáltatás, termékértékesítés teljesítésére.
A NAV honlapján található adatbázisok (www.nav.gov.hu/nav/adatbazisok) tartalmazzák többek között a létező adóalanyokat, a megbízható adózókat, az adóhiányosokat, a törölt adószámosokat, az áfabevallást több mint két bevallási időszakon keresztül be nem adókat, a köztartozásmentes adózókat, a végrehajtás alatt állókat és a be nem jelentett alkalmazottat foglalkoztatókat is.
Az idén július óta működő Online Számla rendszerben a számla befogadója lekérdezheti a legalább 100 ezer forint áfatartalmú, hiteles számlák adatait. Ez megkönnyítheti a számlakibocsátó partner online számlaadat-szolgáltatási gyakorlatának, esetleges adatszolgáltatási hiányosságainak megismerését. A rendszer, egyéb szolgáltatásai mellett képet ad az üzleti partnerek megbízhatóságáról is.
A NAV részletes útmutatót adott ki a témában (3012/2017. útmutató az áthárított általános forgalmi adóra vonatkozó levonási jog érvényesítéséről és annak adóhatósági ellenőrzése során figyelembe vett szempontokról), amely letölthető a NAV honlapjáról: https://www.nav.gov.hu/nav/szabalyzok/utmutatok.