Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter elmondta: a hétfőn életbe lépett olajembargó és az ezzel kapcsolatos uniós szankciók zavarokat okoznak Magyarország ellátásában, hiába küzdött hősiesen a magyar kormány.
– fogalmazott. A Mol tegnap levélben tájékoztatta az energiaügyi minisztert, hogy import nélkül nem képes ellátni az ország üzemanyag-ellátását.
A kőolajszankciók hatályba lépése után két nappal ezért a kormány, a Mol javaslatát megfogadva, a benzinárstopot megszünteti” – jelentette be Gulyás Gergely. A kormány felkéri a Mol-t, hogy akár a drágább brent típusú olaj beszerzésével is biztosítsa az ország üzemanyag-ellátását.
Hernádi Zsolt, a MOL elnök-vezérigazgatója ismertette, hogy utoljára több évtizede láttak ekkora sorokat a töltőállomásokon. A kutak negyedében nem volt elérhető üzemanyag egyáltalán, sem hatósági, sem piaci áron. A Mol fennállása óta ilyen nem történt.Idén eddig 2,2 milliárd liter üzemanyagot értékesítettek, míg tavaly 1,5 milliárdot.
A viszonteladói szolgáltatásokban példátlan korlátozásokat kellett bevezetni, beindult egyfajta pánik, de elmentünk a falig – mondta Hernádi. „A Mol eddig bírta. Nem tudtunk mást csinálni, hogy az ellátást biztosítani tudjuk az országban, jeleznünk kellett a kormánynak, hogy mi a továbbiakban már nem tudjuk biztosítani az ellátást, ha minden változatlan marad” – fogalmazott.
A hatósági áras rendszer több mint egy éve állt fenn, nehéz hónapok vannak mögöttünk és a Mol nem tud többet teljesíteni. Továbbá gőzerővel folyik a finomító helyreállítása is. A hiányzó áru nagy részét Szlovákiából hozták be, ami minden negyedik litert jelent, ennél többet viszont nem lehet áthozni.
Két hónap múlva újabb kritikus ponthoz fogunk érkezni: a brüsszeli szankciók késleltetett hatása és az újabban életbe lépő szankciók új helyzetet teremtenek majd. Február 5-e után hiányozni fog 10 százaléknyi dízel az európai piacról. Arra kell felkészülnünk, hogy a brüsszeli intézkedések idején a kereslet és a kínálat egyensúlyban legyen Magyarországon.
Nem szabad elfeledkezni a Barátság kőolajvezetékről sem, amely már korábban megsérült, és ha ott fennakadás van, akkor alternatív megoldásokkal kell készülnünk. Újra kell töltenünk a készleteinket, és elő kell készíteni az alternatív beszerzési lehetőségeket.
Ma kell lépni ahhoz, hogy egy stabil, importtal megtámogatott üzemanyagpiac legyen jövőre Magyarországon.
– fogalmazott. A Mol lépései a káosz csitítását célozzák és a felkészülést készítik elő.
Újságírói kérdésre Hernádi Zsolt ismertette, hogy ha a pánikvásárlás megszűnik, akkor viszonylag gyorsan rendeződnek a tankolás körüli fennakadások, a stabil állapothoz azonban két-három hónapra még szükség van.
Újságírói kérdésre rögzítették: az ársapka kivezetése, az új szabályozás azonnali hatállyal, így 23 órától már hatályba lép.
Az üzemanyagárakról Hernádi Zsolt elmondta, hogy a benzin 641 forint, a dízel 699 forint.
Borítókép; MTI/Soós Lajos