A 492-es sorozathoz tartozó „András” gőzmozdony a MÁV Gépgyár, illetve a MÁVAG üzemeiben készült. A keskeny nyomtávú pályára tervezett jármű ütközők közötti hossza csaknem hét méter, a tömege 17,6 tonna, teljesítménye 220 lóerő.
A gőzmozdony megépítése után különböző bányavasutaknál szolgált. Az „András” névre hallgató gőzös 1972 őszén, a balinkai bányavasút felszámolása után került a Nagycenki Széchenyi Múzeumvasút kötelékébe.
A gőzmozdony többször esett át kisebb-nagyobb felújításon: legutóbb 2022/23-ban Debrecenben végeztek rajta teljes nagyjavítást, majd 2023-ban kapta meg a fővizsgát. Az „András” gőzös legnagyobb sebessége 20 km/h, maximálisan ennyivel utazhatnak a múzeumvasúton közlekedő utasok abban az esetben, ha a gőzmozdony vontatja a különleges kisvasúti kocsikat.
A gőzmozdonyra a jubileum alkalmából egy külön erre az alkalomra tervezett, „András 100” matrica is felkerül, ez is hirdeti a múzeumvasút utasainak, hogy a jármű pontosan száz esztendős.
A gőzmozdony jubileumát a hagyományos, múzeumvasúti születésnappal egyidőben ünnepelhetik a látogatók: szeptember 7-én szombaton 10.00 és 18.00 óra között egyebek mellett szülinapi bütykölde, kézműves vásár, vasútmodell kiállítás és vasúti szalon, minidiszkó és kívánságműsor vár azokra, akik szeretnék megünnepelni a kisvasút és „András” gőzös jubileumát.
A születésnapi programokról további információ a GYSEV honlapján olvasható: https://www2.gysev.hu/muzeumvasut/rendezvenyek-esemenyek
/https%3A%2F%2Fadmin.sopronmedia.hu%2Fuploads%2F20240508%2520j%25C3%25A1tsz%25C3%25B3t%25C3%25A9r%2FAndr%25C3%25A1s_g%25C5%2591zmozdony_100_%25C3%25A9ves_jubileum_sajt%25C3%25B3k%25C3%25B6zlem%25C3%25A9ny_k%25C3%25A9p3.jpg)
/https%3A%2F%2Fadmin.sopronmedia.hu%2Fuploads%2F20240508%2520j%25C3%25A1tsz%25C3%25B3t%25C3%25A9r%2FAndr%25C3%25A1s_g%25C5%2591zmozdony_100_%25C3%25A9ves_jubileum_sajt%25C3%25B3k%25C3%25B6zlem%25C3%25A9ny_k%25C3%25A9p1.jpg)