| 2024. június. 14. | 4 perc olvasás

Kiss József, a Soproni Petőfi Színház igazgatója értékelte "A szenvedély" évadát!

Ebben az évadban velünk volt a gondviselés jóindulata, egyfajta kegyelmi állapot lengte be az egész szezont, amely várakozáson felüli sikereket hozott. A lehető legjobban alakult minden számunkra - mondta Kiss József, a Soproni Petőfi Színház igazgatója, aki értékelte "A szenvedély" évadát.

Nagy utat jártunk be rövid idő alatt. Sokféleképpen alakulhatott volna minden körülöttünk, hordozott buktatókat bőven ez az egy év. Elég, ha csak azzal kezdem, három hetünk volt összeállítani a műsort, és így tudtunk június 21-én évadot hirdetni. Ezt a dátumot nagyon megjegyeztem.

Küzdelmes, ám sikeres időszak áll mögöttünk, sok váratlan helyzettel. Ezeken úrrá lettünk. Mindenkiben buzgott a szándék, a színház iránti valódi szenvedéllyel álltak a kollégák a nehézségek elé, s így felül tudtunk kerekedni még a legváratlanabb helyzeteket is.

Létrehoztunk egy évadot, szerintem szinte rekordidő alatt, nagyon komoly előadásokkal, és ezek komoly sikereket is hoztak nekünk. A sok munka felrázott bennünket, a  bemutatók alkalmával pedig  alkalmunk nyílt ünnepelni is.

A Rómeó és Júliával kezdtünk Eperjes Károly rendezésében. Átütő lendülete, dinamikája fiatalosan szólt – miközben megjelentek már az előadásban sorsajándékként a kaposvári színművész egyetemisták, akik hozták a mindent elsöprő szenvedélyt. A szenvedély kifejezés fiatalos életérzést takar. A színház is a fiatalok terepe, az ő művészetükkel, lelkesedésükkel érvényes, így nagy sikerű előadás született, aminek a közönség nagyon örült.

A következő bemutatónk az én darabom, Az angyalok nem sírnak volt. Ez egy más karakterű produkció, mélyenszántó, megrendítő, eltérő hangvételű üzenettel az 1956-os szabadságharcunkról, s ekkor már gyerekszereplők is megjelentek, akik elkezdték betölteni nemcsak a színpadot, hanem a nézőteret is. Egyre többen. Ugyanis ezután mutattuk be A legyetek jók, ha tudtok! című zenés játékot, amit Nagy Viktor rendezett a rá jellemző magas színvonalú igényességgel. Hihetetlen sikert ért el stáb, a darab mondanivalója, a gyerekek teljesítménye az előadásban igazán jót tett a lelkeknek, szíveknek. Eperjes Károly főszereplése maga volt a reveláció. Nem játszott, hanem azonos volt Néri Szent Fülöppel. Szerintem ilyen lehetett Fülöp atya. Olyannyira szerette a közönség ezt a darabunkat, hogy valóságos jegyostromot élt át a színház, és Sopronban elterjedt a szlogen az előadásunkról: „Legyetek ott, ha tudtok...”

Közben kamaratermi körülmények között elkészült Jean Anouilh A pacsirta című színműve, ez Jeanne d' Arc történetét mutatta be Kéri Kitty rendezésében. Beleadta minden szenvedélyét, szakmai tudását, nagyon neki való ez a darab. Korábban Veszprémben rendezte, ám Sopronban teljesen más bemutató született. A társulat kiválóan vett rész a munkában, s ebben az előadásban mutatkozhatott be egy újabb fiatal tehetség, Labánné Szalai Katalin ugyancsak a kaposvári egyetemről. Mindemellett nagy büszkeségünk ebben az évadban, hogy Haumann Máté is játszott a produkcióban – valamint a Rómeó és Júliában is –, aki pedig az Oppenheimer című tucatnyi Oscar-díjat nyert filmben szerepelhetett. A pacsirta évadunk egyik zászlós előadása, hiszen meghívták az Országos Színházi Találkozóra, Kaposvárra. Ez nagy publicitás, öröm, hiszen jelezni tudtuk: a munka, ami itt elkezdődött, az ilyen szakmai igényességgel, minőséggel zajlik.

A soproni színház mindemellett bevállalt az évadban egy ritka műfajú előadást, a népszínművet. Jött A vén bakancsos és fia, a huszár. Kiss József elmondta, hogy ez is tartozhat a szenvedélyhez, ahhoz a gondolatvilághoz. Eperjes Károly játszott régen a műből készült tévéjátékban, s abban Gobbi Hilda és Páger Antal alakította a főszerepet. Látta, hogy működik ez a mű a közönség előtt, s ezt az emlékét fogalmazta újra. Bűbájos játék született, táncosokkal, zenekarral, önfeledten komédiáztak a színészek, ismét ott voltak a fiatalok a színpadon, s mivel maga a műfaj, a stílus ritkán látható, nem bántuk meg, hogy színpadra került. Szépen megállta a helyét.

A Csókos asszonnyal szerettünk volna egy olyan előadást létrehozni, ami megidézi a tavaszt, a szerelmet – egyfajta évadzáró ajándékként a közönségnek, hiszen szeretik ezt a műfajt. Nekem egyik kedvenc operettem a Csókos asszony. Úgy éreztük, a remek szakembereket felvonultató stábbal - Horesnyi Balázs díszlettervezővel, Rátkai Erzsébet jelmeztervezővel, Gyenes Ildikó koreográfussal, Rácz Márton zenei vezetővel -, hogy a slágerek, a történet, a szöveg és persze a színészi ziccerszerepek el tudják varázsolni a közönséget. Ez, a visszajelzések szerint, olyannyira sikerült, hogy szilveszterkor felújítjuk, játsszuk, és a tervek szerint felkínáljuk szabadtéri színházaknak. Így jövőre a fertőrákosi barlangszínházban is tervezünk előadást. Úgy gondolom, ha kincs van a kezünkben, osszuk meg, ne engedjük el.

Kiss József elmondta, hogy a színházigazgatás számára alkotás, nem hatalmi tevékenység.

Ez egy élő közeg, szervezet, lélekvilág. Vezetni kell finoman, megértően, humorral, empátiával. Itt mindenkinek az élete ott nyugszik a vezető vállán. Át kell látni, ennek milyen a hozadéka a társulatban, hiszen áthatja a napokat, az alkotói folyamatot. A hiúságot, az irigységet, az önzést száműzni kell. Nem hasznos, ha egy színházigazgató akarja rendezni szinte az összes előadást, vagy ha színész a direktor, akkor nem illik minden előadásba beletennie magát. Ez szolgálat, nem önmegvalósítás. Az fontos, hogy egy vezető megmutassa a gondolatvilágát, mércéjét, színvonalát, értékrendjét egy-egy előadással, de ennél fontosabb a közönség. Őket kell színesen, igényesen kiszolgálni, de nem a talponálló szintjén, hanem elegánsan, mintha a néző a Gundel Étteremben járna. Finoman, ízléssel, sokszínűen az egyetemes és a magyar kultúra minőségével. Hiszen ez a közös szenvedélyünk.

 

 

Képek forrása: Soproni Petőfi Színház

Legnépszerűbb cikkek