Az M85-ös gyorsforgalmi úton épülő alagút déli járatában immár az összes ellenbolt elkészült a Magyar Építők értesülése szerint. A 780 méteres alagutat a Dömper Kft., Subterra-Raab Kft., Pannon-Doprastav Kft. alkotta SDD Konzorcium kivitelezi az M85-ös V. szakaszán, amely a Fertőrákos csomóponttól közel az országhatárig épül ki az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) beruházásában.
Így készülnek az alagút járatai
A kelet-nyugati irányban futó alagút egy északi és egy déli járattal jön létre, a Sopron melletti Bécsi-dombot átszelve. A járatokban sikeresen elvégzett fejtés után, az alagút végleges szerkezetéhez, mindkét járat esetében 35 centiméter vastag vasbetonszerkezet készül egy négytagú géplánc közreműködésével. Utóbbi a szigetelő kocsiból, a vasszerelő kocsiból, a 130 tonnás zsalukocsiból és az utókezelő szerkezetből áll.
Az alagút betonozását – a nyitott szakaszokkal együtt - járatonként 64 blokkra felosztva készítik el. A BIM-programmal tervezett végleges szerkezet kivitelezése mindkét járatban a járat takarításával és finom profilozásával kezdődik, majd az ellenbolt vasszerelése és betonozása történik meg. Ezt követően a 35 cm vastag vasbeton boltozat szigetelése, vasszerelése és zsalukocsi általi betonozása egymást követve 2-3 blokk lemaradással, párhuzamos munkafolyamatként zajlik. A bebetonozott boltozat már a belső beépítés összes szerelvény- és kötődobozát, védőcsövét tartalmazza a későbbi alagút irányítás és üzemeltetési rendszerek beépíthetősége, illetve működtetése érdekében.
Ez volt az egyik kulcslépés az alagút projektjében
A soproni alagút kialakítása során a déli járatnak a fejtése, illetve a lyukasztása is jóval korábban megtörtént az ütemtervnek megfelelően, így értelemszerűen a betonozás is jócskán előrébb tart az északi járathoz képest. Kerékgyártó Attila, az SDD Konzorcium projektvezetője arról számolt be, hogy a déli járatban a 61. blokknál tartottak a főtebetonozással, a szigetelés már befejeződött, vasszerelés terén már csak a két nyitott szakasz van hátra.
Jelentős lépés volt a munkálatok során, hogy a tavasz folyamán összeszerelték a második zsaluzókocsit, aminek köszönhetően az északi járatban két zsalukocsival tudnak dolgozni.
– tette hozzá a projektvezető.
Mindkét zsalukocsit átirányítják a déli járatból az északiba
A zsalukocsik munkaszervezésére áttérve Kerékgyártó Attila elárulta, amint az első zsalukocsi kiér a déli járatban a nyugati oldalra, átirányítják az északi járatba.
A második zsaluzókocsi befejezte a nyitott blokkok építését a déli járatban, és már sikeresen megépítették az első nyitott blokk boltozatát az északi járatban, ami egy lassabb, körültekintő munkát igénylő feladat. A fenti munka előzményeként az északi járat keleti oldalán a nyitott szakasz ellenboltjai már elkészültek, ezt a szakaszt két és fél blokk alkotja.
Egyik nap az egyik, másik nap a másik zsalukocsi fog betonozni
A szakember elmondta, amikor a két zsalukocsi átkerült az északi járatba, onnantól kezdve minden nap lesz egy főtebetonozás: „Egyik nap az egyik zsalukocsival, másnap a másikkal.
Hozzátette: a déli járat betonozása már augusztus közepére elkészül a tervek szerint.
A szakember szerint a nyitott blokkok betonozása eltér az eddigiektől. „Ennek során ugyanis visszafelé építik az alagutat: nincs felette takarás, nincs felette lőtt beton, helyette kontrazsalut alkalmazunk. Ez egy összetettebb, lassúbb munka, egyben izgalmas kihívás. Emiatt számít jelentős eredménynek, hogy már több nyitott blokk is elkészült.”
Zárásként elmondta, a fent felsoroltakkal párhuzamosan a déli járatban már elkezdődött a belső beépítés is: többek közt a tűzvédelmi rendszer kialakítása, a védőcsövezés és a járda betonozása zajlik.