| 2018. április. 24. | 2 perc olvasás

Mesterkurzus marosvásárhelyi tanárokkal Sopronban

Marosvásárhelyi színházi szakemberek vezetnek mesterkurzust a Soproni Petőfi Színház társulatának a héten. A két nyugalmazott oktató, dr. Farkas Ibolya egyetemi tanár, színművésznő és dr. Kovács Levente egyetemi professzor, rendező Ingmar Bergman és Anton Pavlovics Csehov műveit előtérbe helyezve tart elméleti és gyakorlati foglalkozásokat.

A soproni színház az elmúlt években nagy hangsúlyt helyezett arra, hogy az előadások bemutatása mellett műhelymunkában is részt vegyenek a társulat tagjai. Az intézményben nem csak az olvasópróbától az előadásig tart egy produkció elkészítése, hanem tréningekkel, workshopokkal, háttérfoglalkozásokkal, mesterkurzusokkal egészítik ki az alkotói folyamatokat. Pataki András a teátrumot működtető Pro Kultúra Sopron Nonprofit Kft. ügyvezetője a nyitónapon köszöntőjében elmondta: meggyőződése, hogy a színészművészet nem fejeződik be egy adott iskola elvégzésével. Szükséges a folyamatos megújulás, friss impulzusok befogadása, keresése, a gyakorlás, a trenírozás, hiszen csak az a művész képes minőségi teljesítményre, akiben benne rejlik a nyitottság és fejlődési vágy.  

Alexandre Colpacci román származású párizsi rendező 2016 végén dolgozott ilyen jellegű foglalkozások keretében a soproni társulattal, most pedig két nagy tapasztalatú marosvásárhelyi színház szakember tart mesterkurzust a színészeknek.

 


fotó: Torma Sándor

Az 55 éve pályán lévő Farkas Ibolyát ismerősként köszöntötte a stáb, hiszen két éve játszott az Őszi szonáta című nagy sikerű soproni produkcióban.  A csapattal a héten „A művészi igazság keresése a színész alkotómunkájában”  mottóval dolgozik. Ennek keretében Ingmar Bergman Jelenetek egy házasságból című művéből és a svéd filmrendező Legjobb szándékok című könyvéből készítenek jeleneteket. A közös munka közben Bergmanon keresztül  a színészi munka lényégét szeretné megerősíteni, fejleszteni a résztvevőkben. Hogyan kell az emberábrázolás maximumát és realizmusát kihasználva a művésznek kibányászni a lelkéből, testéből, fizikumából, agyából, képességéből a szerepet, a figurát, annak belső igazságait. A hangsúlyt a színész alkotómunkájára helyezi.


fotó: Torma Sándor

Az 1963-óta tanító Kovács Levente elméleti és gyakorlati képzéseket tart a héten Sopronban. Ahogy megfogalmazta: azoknak a kurzusainak a sűrítménye lesz ez a hét, amelyet az egyetemen a rendező és színész szakos hallgatóknak tartott. Szóba kerülnek ezen belül a színház feladatai, paradigmaváltásai, ágazatai, jelenségei az alteritástól a modern és posztmodern stílusokig, felkarolva az állandó változási és változtatási igényt ebben a művészeti ágban. A kurzus alatt nem kifejezett produkciós munkát  végeznek, ám Csehov A három nővér című művének néhány jelentére építve  rögtönzésekkel, stand-upolásokkal olyan gyakorlatokkal színesítik a műhelymunkát, amelyek elemzésekre épülnek, segítik az úgynevezett láthatatlan színészi felkészülést. Megelőzik egy előadásban a színészi munkát, erősítik az érzékenységet és hitelességet. 

A soproni mesterkurzus a héten végzett munka jeleneteinek összegzésével szombaton zárul. 
      


fotó: Torma Sándor

Legnépszerűbb cikkek