November 1-jén ünnepli a katolikus egyház mindenszentek ünnepét és november 2-án a halottak napját. Az utóbbi két században összekapcsolódtak, szinte teljesen átfedi egymást a két ünnep, pedig a két keresztény fogalom nem ugyanazt jelenti.
Mindenszentek a katolikus egyházban egyfajta diadalünnep, ilyenkor azokról a szentekről emlékeznek meg, akik kimaradtak a naptárból. A pap díszes fehér miseruhát ölt és ünnepi misét tart. A halottakról a legtöbb vallás megemlékezik, a katolikus mindenszentekhez hasonló ünnep azonban nemigen létezik.
/https%3A%2F%2Fadmin.sopronmedia.hu%2Fuploads%2Fimport%2F19%2F1d%2F3_qo62.jpg)
https://hu.wikipedia.org/
Egyes feljegyzések szerint már a IV. században is volt mindenszentek ünnepe (latinul Festum Omnium Sanctorum), más feljegyzések szerint mindenszentek napja 741 körül, III. Gergely pápa idején jelent meg először, majd 835-ben IV. Gergely pápa nyilvánította egyetemes ünneppé. A hagyomány úgy tartja, hogy az év során elhunyt lelkek ezen a napon térnek örök nyugalomra a holtak birodalmában.
A halottak napja (latinul Commemoratio omnium Fidelium Defunctorum) valamivel később került bevezetésre. Szent Odiló clunyi bencés apát kezdeményezése volt, hogy a mindenszentek napja után, amely az üdvözült lelkekre emlékezik, emlékezzenek meg valamennyi elhunyt hívőről is. Ők azok a hívek, akiknek még szembe kell nézniük a tisztítótűzzel azért, hogy a Paradicsomba jussanak. A holtakért való imádkozás szokása 998-ban kezdődött Franciaországban, és a XIV. században vált általánossá.
Az elhunyt szeretteinkről való megemlékezés, az értük való közbenjárás a purgatóriumbeli szenvedéseik enyhítésére katolikus hittételen alapul. Vigasztalást nyújt a hátramaradottaknak, hogy így tehetnek valamit elköltözött szeretteikért imával, vezekléssel, szentmisével. A halottak napi gyászmisék az örök életről és a feltámadásról szólnak.
/https%3A%2F%2Fadmin.sopronmedia.hu%2Fuploads%2Fimport%2F5d%2Fad%2F5_z6jr.jpg)
https://hu.wikipedia.org/
Magyarországon a két egymást követő ünnephez kötődő szokások széles körben élnek a nem katolikusok között is. A régi magyar népnyelvben „lölkök napja” (= lelkeknek emlékezete) elnevezése volt. A protestánsok régebben nem gyújtottak gyertyát, csak a reformáció emléknapján, október 31-én mentek ki a temetőbe, mindenszentekkor vagy halottak napján nem.
Azt a hetet, amelyre a halottak napja esik halottak hetének nevezték. Ezekben a napokban munkatilalom volt, ugyanis az ekkortájt végzett munka megzavarhatja a holtak nyugalmát. Így nem volt szabad mosni, meszelni, a földeken dolgozni, mert mindez bajt hozott a házra az akkori hiedelem szerint. Valószínűleg ide vezethető vissza, hogy mindenszentek ünnepe munkaszüneti nap lett.
Halottak napján a sírokat feldíszítették, megtisztították és gyertyát gyújtottak az eltávozott lelkekért. A néphit szerint ilyenkor hazalátogatnak a holtak, elhagyják nyughelyüket, azonban a sírokon gyújtott gyertyák fénye segít nekik újra visszatalálni a sírba, és nem kísértenek, nem nyugtalanítják az élőket. A sírokat is azért kell megszépíteni, hogy a halottak szívesen maradjanak lakhelyükben.
A régi magyar háztartásokban a sírok rendbetétele mellett, a hazalátogató elhunyt lelkeknek egyes tájakon otthon meg is terítettek, vagy legalább sót, kenyeret és vizet helyeztek az asztalokra.
A hiedelemtörténetek úgy tartották, hogy mindenszentek és halottak napja közti éjszakán a templomban a halottak tartanak misét. Aki ilyenkor a harangszó vagy világítás nyomán véletlenül odatéved és felfedezi, hogy ott halottak vannak, az az ember a halálfia lesz, hiába próbál menekülni. Merthogy egy élőnek sem szabad a holtakat meglátnia, idő előtt találkozni velük.
/https%3A%2F%2Fadmin.sopronmedia.hu%2Fuploads%2Fimport%2Fa2%2F8e%2F8_pmjx.jpg)
https://mng.hu/
A Dunántúl egyes vidékein, ahol a falvakban külön harangláb volt, az emberek ezen a napon összegyűltek reggel, s sorban álltak, hogy egymás után egyenként maguk húzzák meg a harangot. Jóformán egész nap sorban álltak, hogy úgymond „verset harangozzanak”, méghozzá mindenki annyit, ahány halottja volt. Amíg várakoztak, csendben imádkoztak holtaikért.
Más vidékeken táplálták a holtakat, ételt vittek a sírokra: az elkészített vacsorát összecsomagolták, és kivitték a temetőbe a sírra, majd otthagyták. Székely népszokás szerint egész kemencére való cipót sütöttek, amelynek Isten lepénye vagy halottak lepénye volt a neve. Ezt kiosztották a templom előtt gyülekező szegények és koldusok között. A Gyimes-völgyben így mondták: "Halottak napjára főzünk, sütünk cipókat, odaadjuk avval, hogy a hóttaké." Ugyanígy Szegeden is mindenszentekkor úgynevezett kolduskalácsot sütöttek, amelyet szétosztogattak a temetők kapuiban a szegények közt azért, hogy ők is méltóképpen tudjanak megemlékezni a halottaikról.
Ételt a temetőbe, a sírokra a bukovinai magyarok (Moldvában szétszóródott, 1941-ben Vajdaságba telepített székely magyarok) is vittek. Csallóközben is kalácsot osztottak szét az imádkozó koldusok között. Ott azért díszítették fel a sírokat és vittek ki ételt, hogy ne szenvedjen hiányt a halott, megelégedetten lépjen ki sírjából, de maradjon a temetői falain belül.
Sváb hiedelem szerint, aki a sírról virágot vesz el, azt a halott elviszi. Égő gyertyát sem volt szabad más sírjára áttenni, mert annak a halottnak a bűne, akinek a sírjáról elvették, átszáll a másik lelkére.
Természetesen a legtöbb hiedelem mára kikopott a köztudatból, de a szokások megmaradtak. A gyertyagyújtás a leginkább magyar szokás: a néprajzkutatók szerint a környékbeli népek, köztük a szlovákok is, magyar hatásra vették át. A gyertya fénye az örök világosság útjelzője, a népszokás szerint ahány halottja van a családnak, annyi gyertyát kell meggyújtani.
/https%3A%2F%2Fadmin.sopronmedia.hu%2Fuploads%2Fimport%2Fed%2F4b%2F7_run_.jpg)
Kép: https://gyertyalang.hu/
Más szokások, más rituálék élnek ilyenkor minden családban. Vannak, akik temetői látogatással emlékeznek, mások otthon, családi körben csendesen gondolnak eltávozott szeretteikre. Van, aki sírva, és van, aki mosolyogva idézi fel a régi közös történeteket, élményeket. Ahogy a különös hangulatú temetőkben, úgy lelkünkben is fényesen világítanak az emlékezés lángjai. Ezek a napok azonban nemcsak az emlékezésről szólnak, hanem a találkozásokról is. Amikor gyertyát gyújtunk, ott vannak ők is, akik már nem lehetnek velünk. Képzeletben megfoghatjuk az ismerős kezet, mert hisszük, hogy továbbra is összetartozunk és találkozunk még, hisz a szeretet erősebb a halálnál.
Midőn a roncsolt anyagon
Diadalmas lelked megállt;
S megnézve bátran a halált,
Hittel, reménnyel gazdagon
Indult nem földi útakon,
Egy volt közös, szent vigaszunk
A LÉLEK ÉL: találkozunk!
(Arany János)
/https%3A%2F%2Fadmin.sopronmedia.hu%2Fuploads%2Fimport%2Fd4%2F66%2F2_puar.jpg)
https://obudev.hu/
Borítókép forrása: https://apostag.hu/