Nyári csábítás - a hűsítő gyümölcsökkel könnyebb elviselni a kánikulát

Eper, cseresznye, dinnye. Ezek a gyümölcsök már mind elérhetőek a hazai földeken is. A lehűtött idénygyümölcsök fogyasztása segít átvészelni a meleg nyári napokat, de fontos a mértékletesség a gyümölcsök magas cukortartalma miatt. A nyári melegben sokkal kevesebbet mozgunk, valamint lassabban és nehezebben emésztünk. A hőségben kerülni kell a nehéz és zsíros ételek fogyasztását. A forró napokon a megfelelő folyadékfogyasztás mellett érdemes vitaminban és ásványi anyagokban gazdag ételeket fogyasztani.

A zöldségek és gyümölcsök az egészséges táplálkozás alapját képezik, magas vitamin-, ásványianyag- és rosttartalmuk miatt pedig kifejezetten ajánlott a fogyasztásuk. De itt is oda kell figyelni a mértékletességre. 

Nagy Krisztina, a Soproni Gyógyközpont dietetikusa az alábbi módon vélekedik a témáról:

„Zöldségekből kellene legalább fél kilogrammot fogyasztani naponta, és ezt kiegészíteni maximum 20-25 deka gyümölccsel. Akinek valamilyen betegsége van, mondjuk cukorbetegsége, annál ez a mennyiség lényegesen kevesebb. Érdemes mindig abból választani, ami éppen terem, ugyanis a vitamin- és az ásványianyag-tartalom mindig az érési csúcson a legmagasabb. Tehát, ha valakinek van arra lehetősége, hogy frissen a kertből szedje, vagy frissen kapja, akkor mindenképpen illessze be az étrendjébe.”

A napi fél kilogramm zöldség soknak tűnik, de ha a reggelinket és a vacsoránkat kiegészítjük a friss kerti veteményekkel, illetve ezekből az alapanyagokból készítünk levest, főzeléket, grill zöldséget, akkor hamar elérjük a kívánt mennyiséget. A nyári melegben azonban a könnyű ételek fogyasztása mellett figyelni kell a folyadék pótlásra is. 

„A folyadékfogyasztásba beleszámítanak a zöldség- és a gyümölcslevek, de a szomjunkat elsősorban tiszta vízzel kell oltani, és ezt csak kiegészíteni egy-két pohár zöldség- és gyümölcslével. Ez se haladja meg a napi 2 decilitert. Ennél többet nem érdemes fogyasztani. Tudni kell, hogy a gyümölcsöt érdemes úgy számolni, mintha desszertpótlék lenne, tehát a túlzott mennyiség káros lehet, megnövekedhet tőle a súlyunk, vagy például a cukorbetegnél a vércukorszint, tehát mindent mértékkel lehet fogyasztani.” - mondta Nagy Krisztina dietetikus.

A szakma ajánlása alapján érdemes minél színesebben táplálkozni, mert a különböző színű zöldségek, gyümölcsök mind másfajta ásványi anyagban gazdagok amellett, hogy változatossá teszik a táplálkozásunkat is. A rostokban gazdag ételeket célszerű előnyben részesíteni nyáron. A nem megfelelően megválasztott étrend az emésztőrendszert is megviseli. A nyári diéta és néhány egyszerű étkezési szabály betartásával gondtalanná és felszabadulttá tehetjük a nyarunkat. 

Legnépszerűbb cikkek