Orbán Viktor miniszterelnök adta át az M85-ös utat és a Bécsi-dombi alagútpárt a hűség napján
Befejeződött az M85-ös gyorsforgalmi út építése. Szombaton, a hűség napján, átadták a Fertőrákos csomópont és a soproni országhatár közötti 4,2 kilométeres négysávos utat, valamint a 780 méter hosszú Bécsi-dombi alagútpárt is . Az ünnepségen Orbán Viktor miniszterelnök beszédében kiemelte: az M85-ös autóút végső szakaszával közvetlen kapcsolat jött létre az osztrák határ és a teljes magyar autópálya-rendszer között.
Az ünnepségen dr. Farkas Ciprián polgármester, dr. Barcza Attila országgyűlési képviselő, valamint Orbán Viktor miniszterelnök mondott beszédet.
Városunk az elmúlt öt évben élte meg a legjelentősebb fejlődési korszakát a Trianon óta eltelt 100 esztendőben, a fejlesztések sorából pedig kiemelkedik az M85-ös gyorsforgalmi út megépítése
– hangsúlyozta az átadó ünnepségen dr. Farkas Ciprián.
"Ezzel a fejlesztéssel a soproniak régi, több évtizedes álma válik valóra. Nagy öröm és megtiszteltetés városunk számára, hogy tisztán hazai forrásból valósult meg az M85-ös gyorsforgalmi út építése. A szuverenitásunkért ma is városról városra kell megküzdenünk. Ma sem hagyhatjuk, hogy a fejünk fölött döntsenek a sorsunkról, hogy mások mondják meg, hogy kik vagyunk és hogyan éljünk."
Az M85-ös gyorsforgalmi újra bekapcsolta a leghűségesebb várost az ország vérkeringésébe. A közlekedés biztonságosabb és komfortosabb lett, a város előtt pedig soha nem látott új lehetőségek nyíltak s nyílnak meg. A mostani, határig vezető útszakasz átadása emellett azt is jelenti számunkra, hogy végre fellélegezhet belvárosunk az áthaladó teherforgalom alól, hiszen egy olyan körgyűrű jön létre a város körül, ami a közlekedési nehézségeken is enyhít.
"Ez az út és ez az alagútpár egyszersmind emlékeztetni fog bennünket arra, hogy a városépítés korszaka nem érhet véget. Nekünk az a célunk és azért dolgozunk, hogy Sopron fejlődése továbbra is lendületben maradjon!" – fűzte hozzá dr. Farkas Ciprián.
Az ünnepségen dr. Barcza Attila, Sopron és térsége országgyűlési képviselője hangsúlyozta: a magyar kormány támogatásának köszönhetően Sopron 2020-ban bekapcsolódott a hazai gyorsforgalmi úthálózatba, az M85-ös autóút és a Bécsi-dombi alagútpár pedig új gazdasági, turisztikai és közösségi lehetőségeket teremt Sopron és a térség számára.
1921-ben a soproni polgárok kiharcolták, hogy népszavazással maguk dönthessenek a saját sorsukról. Megmutatták, hogy a magyar érdekekért minden körülmények között harcolni kell. 1921. december 14-én a város és a környező nyolc község lakói úgy döntöttek, hogy a magyar hazához kívánnak tartozni, ezzel pedig Sopron neve elválaszthatatlanul összefonódott a nemzettel való hűséggel. Sopron az ország ígéretesen fejlődő települései közé tartozik, melynek fontos része az M85-ös autóút megépítése.
- fűzte hozzá dr. Barcza Attila
A beruházással biztonságosabbá, gyorsabbá és kényelmesebbé válik az utazás Csorna-Sopron és az országhatár között. Az átadón Orbán Viktor miniszterelnök arról beszélt: az elmúlt 15 évben 4200 milliárd forintot fordítottak közúti fejlesztésekre, 870 kilométernyi autópálya és autóút épült, illetve bővült 2010 óta.
Az M85-ös végső szakaszával közvetlen kapcsolat jött létre az osztrák határ és a teljes magyar autópálya-rendszer között. A héten sikerült elintézni, hogy a románok a schengeni térségen belülre kerüljenek, ezzel eltöröltük a román-magyar határt. A mai út átadását úgy is tekinthetjük, hogy összekötöttük a burgenlandi magyarokat az erdélyi magyarokkal. Ráadásul minderre önerőből vagyunk képesek, az elkészült út tervezője és kivitelezője is magyar. Már csak az hiányzik, hogy a sógorok oldalán is elérjen ide az autóút, de az út a határ túloldalán még várat magára
- fogalmazott a miniszterelnök.
Sopron csak akkor tudott fejlődni, ha össze volt kötve az őt körülvevő világgal. A város és térsége nemcsak az északot és a délt, hanem a keletet és a nyugatot is összeköti, itt lépünk át a Kárpát-medencéből az Alpok vidékére. Ami pedig igaz Sopronra, az igaz Magyarországra is: csak akkor tud fejlődni, ha képes kihasználni kedvező földrajzi helyzetét, ha nem elzárja, hanem összeköti magát az őt körülvevő világgal
- tette hozzá a kormányfő.
Az eseményen Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára, dr. Molnár Ágnes országgyűlési képviselő, dr. Simon István és dr. Csiszár Szabolcs alpolgármesterek, valamint több önkormányzati képviselő is részt vett.
A beszédeket követően a 780 méter hosszú alagútpárt dr. Veres András megyéspüspök áldotta meg.
A 780 méter hosszú alagút két, egymással párhuzamos járatból áll, amelyeket biztonsági menekülő-útvonalak kötnek össze. Ez az alagútpár 128 blokkból áll, egy blokk 12 és fél méter hosszú, 118 zárt és 10 nyitott blokkból tevődik össze. Az alagút végleges szerkezet kivitelezése során több mint 40 000 m3 betont és 2200 tonna betonacélt építettek be. A biztonságos és balesetmentes közlekedést 34 kamera, segélykérő és tűzjelző nyomógombok, a forgalomirányítás LED-táblái, burkolathőmérséklet-jelzők, forgalomszámláló eszközök, útburkolati aktív prizmák, a fénysűrűségmérő szenzorok, szellőztető ventilátorok, hang- és fényjelző készülékek és hangszórók szolgálják.