| 2022. szeptember. 14. | 2 perc olvasás

Rendőrségi sorozat: Ne váljon a csalók áldozatává!

3. eset: a bank biztonsági alkalmazottjának adta ki magát, így csalt ki félmillió forintot.

Az elmúlt időszakban a Soproni Rendőrkapitányságon többször azért indítottak büntetőeljárást, mert csalók banki alkalmazottnak kiadva magukat vertek át embereket.

Több esetben tettek feljelentést az elmúlt időszakban azért, mert a bankjuk állítólagos bankbiztonsági szakemberétől kaptak hívást azzal az ürüggyel, hogy valaki jogosulatlan utalást kezdeményezett a bankszámlájukról, ezért annak védelme érdekében adategyeztetésre van szükség – kezdte el egy újabb csalástípus ismertetését Babella-Lukács Katalin rendőr őrnagy, a Soproni Rendőrkapitányság kiemelt bűnmegelőzési főelőadója.

Egy augusztus végén történt esetben az egyik nagyobb magyarországi bank nevében hívtak fel egy soproni férfit. A telefonáló azt állította, hogy a bankja biztonsági szakembere és azért telefonál, mert egy adathalász hacker a mobilbankos hozzáférésén keresztül jogosulatlan tranzakciókat kezdeményezett a bankszámlájáról. A kérdéses tételek 200.000,-, valamint 290.000,- forint körüli összegek, amelyeket a bank csak a jóváhagyása után teljesít. Tájékoztatta, hogy amennyiben nem hagyja jóvá, akkor törlik az ügyleteket és segít visszaállítani a számlája biztonságát.

fotó: illusztráció 

Ezt követően a pénzintézetek eljárásához hasonlóan ügyfélazonosítást végzett, közölte a férfival, hogy az érintett bankkártyaszáma 9780-as végű és rákérdezett, hogy van-e kártyabiztosítása. Ezekkel a kérdésekkel tovább tudta növelni a sértett bizalmát. Majd közölte, hogy a kártya netbankos biztonsági kódjának a megváltoztatásával lehet a számla ismételten védett. Magabiztossága és a látszólagos szakértelme miatt a sértett megadta azokat a kódokat, amiket kért tőle, sőt utasítása szerint a számlához tartozó limiteket is megemelte. Következő lépésben jelezte, hogy jön egy értesítés 500.000,- forintról, melynek jóváhagyása után automatikusan megérkezik a függőben lévő pénz. A kérésnek megfelelően a mobilbank applikációban megjelenő tranzakciót a sértett helyben is hagyta. Ez után tűnt fel neki, hogy a számlaegyenlege 500.000,- forinttal csökkent. Ezt jelezte a telefonálónak, aki azt mondta, hogy mindjárt visszautalják ezt az összeget, azonban a hívás hamarosan megszakadt és a pénzét már nem kapta vissza – ismertetett egy esetet a szakember.

fotó: illusztráció 

Egy ilyen, vagy ehhez hasonló hívás esetén nem szabad megijedni! A csalók a bűncselekmények elkövetésére felkészülnek, így a sértett bizalmának elnyerése érdekében olyan információkat is közölhetnek, amelyek valóban a bankszámlához kapcsolódhatnak! A pénzintézetek telefonos ügyintézés esetén kizárólag az ügyfél beazonosítását végzik a személyes adatokkal, PIN kódokat, jelszavakat sohasem kérnek. A legkisebb gyanú esetén kérjenek lehetőséget személyes ügyintézésre, vagy hívják vissza a bankot egy közismert számon. Számláikhoz állítsák be a lehető legtöbb biztonsági protokollt, úgy mint a számlán történő mozgásokról kapott tájékoztató SMS-t, kétlépcsős ellenőrzést, így az onnan indított utalás csak előzetes jóváhagyással jöhet létre. Ha olyan tranzakcióhoz kapnak engedélyezésre felszólítást, amit nem kezdeményeztek, akkor azt ne hagyják jóvá és jelentsék a bankuknál. Amennyiben megtörtént a baj, értesítsék a rendőrséget – tanácsolta a főelőadó.

Borítókép; illusztráció 

Legnépszerűbb cikkek