Speciális többletjogok illetik meg az online vásárlókat

  2020. november 18. - www.sopronmedia.hu (MTI)

A vállalkozások nem zárhatják ki a fogyasztó jogát a reklamációhoz online vásárláskor sem – hívja fel a figyelmet a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetség (FEOSZ) a közleményben.

A fogyasztóvédelmi civil szervezet közleményében rámutat arra, hogy az egyik legnagyobb webáruháztól online vásárolt termék nyugtáján olvasható: „Kérjük, hogy a kézhezvétel után rögtön ellenőrizze a csomag és a benne lévő termék sértetlenségét. Az átvételt követően nem áll módunkban reklamációt elfogadni.”

A FEOSZ szerint ez a kijelentés tisztességtelen, és jogszabályokba ütközik.

Mire figyeljünk mindenképpen online vásárlás esetén?

  • Első és legfontosabb, hogy tisztában legyenek a fogyasztók azzal, hogy kitől vásárolnak. Hangzatos webáruháznév mögött mindig kell lennie konkrét cégnek, pontos székhelycímmel, telefonszámmal, adószámmal. Ha ilyet nem találnak a fogyasztók, akkor arról a weboldalról inkább ne vásároljanak.
  • Internetes vásárlás esetén speciális többletjogok illetik meg a vásárlót, így ha meggondolta magát a vásárlást illetően, nem tetszik neki a termék, akkor a termék kézhezvételétől számított 14 napon belül indokolás nélkül elállhat a szerződéstől, akkor is, ha a termék hibátlan.
  • Fontos hangsúlyozni, hogy az elállást írásban, igazolható módon szükséges a fogyasztónak megtennie, illetve saját költségén kell a megrendelt árut a vállalkozásnak visszajuttatnia. Nem csak a vételárat jogosultak visszakapni ebben az esetben, hanem a teljes kifizetett összeget beleértve az eredeti szállítási költséget is, ha volt ilyen. 
  • Ha hibás a termék, akkor internetes vásárlás esetén is ugyanazok a szavatossági jogok illetik meg a fogyasztókat, mintha üzletben vásároltak volna. Ennek megfelelően kérhetik elsősorban a termék kijavítását vagy kicserélését, másodsorban pedig vételár-leszállításra vagy a teljes vételár visszatérítésére illetve a kereskedő költségén történő kijavíttatásra jogosultak. Ezen igények a karácsonyi időszakban leárazott, akciós termékekre is vonatkoznak - ha a vásárláskor a vevő nem tudott a hibáról.

A címlapfotó illusztráció.

Kérem, várjon... Kérem, várjon...