Téli vitaminbombák nem csak fogyókúrázóknak

Évek óta egyre népszerűbbek a smoothie-k. Ezeknek az egészséges italoknak a nagy előnyük, hogy pillanatok alatt, egészséges összetevőkből, ízlésünknek megfelelően állíthatjuk össze a kompozíciót –, akár fogyókúránk alapelemeként.

Egyre gyakrabban találkozhatunk a smoothie elnevezéssel. Már nemcsak otthon készíthetünk ilyen üde színekben pompázó italokat, hanem az üzletek polcain is vásárlásra hívogatnak a lehető legváltozatosabb kiszerelésben. Ezek a vitaminbombák különösen nyáron népszerűek, de a télen egyszerűen beszerezhető alapanyagokból is remek „koktélokat” varázsolhatunk. Hogy mi is a különbség a smoothie és a turmix között? Ugyanis a két szó nem egymás szinonímája.

A turmix általában gyümölccsel és tejjel készül, turmixgépben összekeverve. Segítségével egyszerre kihasználhatjuk a tej és a gyümölcsök jótékony hatásait, és magunkhoz vehetjük a megfelelő fehérje- és vitaminmennyiséget.

A legismertebb talán a banánturmix. Egy kiváló recept:

Hozzávalók: 2,5 dl tej, 1 banán, 1 csomag vaníliás cukor, 2-3 evőkanál csapott porcukor (ízlés szerint), 1-2 teáskanál citromlé (ízlés szerint), 1 csapott kávéskanál fahéj (ízlés szerint).

Elkészítés: A hozzávalókat turmixgépben összeturmixoljuk. Poharakba öntjük, és azonnal fogyaszthatjuk vagy jól lehűtjük.

Sütőtökös turmix:

Hozzávalók: 1 kg kanadai sütőtök, 10 dl tej, 5 dkg cukor, 1 csipet vaníliás cukor (ízlés szerint), 1 csipet fahéj (ízlés szerint), 4 dkg dió vagy müzli (szórás)

Ekészítés: A sütőtök héját alaposan megmossuk. A sütőtököt kettévágjuk, kimagozzuk, feldaraboljuk, a tökdarabokat 190 fokon 45-50 percig sütjük sütőpapírral kibélelt tepsiben. Amikor a szélei kicsit megbarnulnak, készen is van. Megvárjük, amíg a tök kihűl, majd kanállal lekaparjuk a húsát, amit a többi összetevővel összeturmixolunk. Fogyasztás előtt megszórjuk dióval, apróra tört gyümölcsös müzlivel.

És egy igazán egészséges összeállítás:

Hozzávalók: 1/4 csésze mandula, 1 csésze víz, 5 datolya, 1 csipet őrölt kardamon, vanília vagy szerecsendió.

Elkészítés: A mandulát és a datolyát előző este beáztatjuk. Reggel leöntjük róla a vizet, a héját eltávolítjuk, a mandulákat a turmixgépbe tesszük, és öntünk hozzá négyszeres mennyiségű tiszta, langyos vizet. Magas fokozaton összeturmixoljuk, amíg tejszerű nem lesz az állaga. Az elkészült mandulatejet leszűrjük (konyhai szűrő+textilpelenka), majd a mandulatejet és a datolyát a fűszerekkel a turmixgépben összeturmixoljuk. Pohárba öntjük, és még langyosan fogyasztjuk.

A smoothie eredetileg csak gyümölcsből és/vagy zöldségből készül, melyeket fagyasztva használnak fel, vagy a friss gyümölcsöket/zöldségeket jégkockával pürésítik. Ehhez botmixert vagy aprítógépet használnak. Vagyis a turmix minden esetben tartalmaz tejterméket és állaga hígabb, mint a püré jellegű smoothie-é, ami általában nem tartalmaz tejterméket, így laktózérzékenyek és vegánok is bátran fogyaszthatják. Ezek a határok azonban manapság már elmosódtak; a smoothie-k összetevői között egyre gyakrabban olvasni tejtermékeket is (például görög joghurtot) vagy növényi tejeket. A smoothie azért is népszerűbb, mert tökéletesen illeszthető különböző táplálkozási trendekhez, gasztro-divatokhoz. Hihetetlenül egészséges, rostokban gazdag és kiváló reggeli testébresztő, vitaminkészleteinket feltöltő ital, melyet tovább tuningolhatunk változatos alapanyagokkal. A zöldséges változatok a diétázók nagy kedvencei.

Két remek recept:

Céklás smoothie

Hozzávalók: 1 nagyobb cékla, 3 nagyobb alma, 3 sárgarépa, 1 közepes zellergumó.

Elkészítése: A zöldségeket és gyümölcsöket megtisztítjuk, az almának kivágjuk a belsejét, majd az alapanyagokat apróra vágjuk, és gyümölcscentrifugába tesszük. A levet kimosott és megszárított üvegekbe töltjük, és hűtőben tároljuk fogyasztásig.

Mangós-banános smoothie

Hozzávalók: 1 közepes mangó, 1 banán, 500 ml narancslé, 4 jégkocka (elhagyható), 1 evőkanál méz.

Elkészítése: Hámozzuk meg a mangót és a banánt, majd vágjuk darabokra. Tegyük az összes hozzávalót egy turmixgépbe (botmixer is tökéletes) , majd dolgozzuk el, amíg sima és sűrű italt nem kapunk.

A smoothie továbbfejlesztett változata a smoothie bowl. Ennél a variációnál a smoothie-t nem isszuk, hanem tálból esszük, ugyanis a gyümölcspüré tartalmaz még ropogós finomságokat (például zabpelyhet, granolát, magvakat) és szuperfoodokat (például chai magot, acai bogyót, goji bogyót, maca port) is.

Képek forrása: pixabay

Legnépszerűbb cikkek