Ünnepi étkezés - kalória kisokos és tanácsok az új évre

Karácsonytól újévig hajlamosak vagyunk több száz, de akár több ezer kalóriával is többet bevinni, mint amire a szervezetünknek szüksége van. Ennek ellenére nem ajánlott szigorú fogyókúrával indítani az új évet.

- Naponta 3-5000 ezer kalóriát is bevihetünk az ünnepi időszakban, ami mindenképpen egy kicsi súlynövekedéssel jár. Egy kilogramm súlytöbblethez 7000 felesleges kalória szükséges. Ebben az időszakban (5-10 nap alatt) elérhető ez a szám, vagy akár a többszöröse is, így a kiadós étkezések következményeként az ünnepek végére felszaladhat akár kettő-négy kiló is. Ez nem optimális, hiszen fogyni és hízni is egy hét alatt maximum fél vagy egy kilogrammot ajánlatos, ami ennél több, az nem egészséges. Annak, hogy többet mutat a mérleg az új év elején már hosszú távú hatása is lehet: egy kis súlytöbblet nagyobb rizikót jelent az elhízásra, szív-érrendszeri betegségre és a cukorbetegségre is - figyelmeztet Fülöp Lili dietetikus.

A közös ünnepi étkezések még szilveszterkor és újév napján is megterhelhetik a szervezetet, de egy kis odafigyeléssel már most is tehetünk finom és tápláló, ugyanakkor egészséges menüt az asztalra.

- A lencse ne maradjon ki a fogásból, hiszen amellett, hogy nagyon értékes fehérjeforrás, a rosttartalma is remek, valamint tartalmaz rengeteg vitamint és ásványi anyagot. Sovány sertéshússal és sok zöldséggel, savanyúsággal tálaljuk- mondja a dietetikus.

Ha januárban azzal szembesülünk, hogy többet mutat a mérleg a kelleténél, akkor se fogjunk szigorú fogyókúrába. Egy kiegyensúlyozott étrenddel vissza lehet térni a hétköznapokba és akár még fogyni is lehet.

 - Azért mert sokat ettünk az ünnepek alatt, attól még nem kell kimaradnia egy étkezésnek sem. Arra kell figyelni, hogy milyen ételből mennyit teszünk a tányérunkra. Az étkezések felét zöldség tegye ki, a negyede egy zsírszegény fehérjeforrás, és egy másik negyede pedig a köret legyen. Jellemzően a köret mennyisége szokott több lenni, hisz sokszor a tányér felét is elfoglalja, de ha ezt vissza tudjuk szorítani egy kisebb mennyiségre, azzal már nagyon sokat tettünk a sikerét. Nem kell félni a szénhidráttól annyira, hogy teljesen kiiktassuk azokat az étkezésből. Válasszunk minőségi szénhidrátforrást: teljes értékű gabonaféléket, zöldséget és gyümölcsöt – hangsúlyozza Fülöp Lili.

Legnépszerűbb cikkek