| 2021. július. 29. | 3 perc olvasás

Valódi csapatmunkával valósult meg a határig tartó főút tervezése

Az M85 autóút Csornától az országhatárig tartó szakasza az Utiber Kft. tervei alapján készül. A tervezési folyamatról Nyulasi Erikkel, az Utiber Kft. úttervezési osztályvezetőjével készített interjút a Magyar Építők. A cikk kivonatát közöljük.

A siker kulcsa a csapatmunka, egy ilyen produktum megalkotása sok mérnök közös munkájának az eredménye. Néha lassabban folyt az előkészítés, máskor nagyobb lendületet vett, de a projekt jelentősebb része már megvalósult. Az M85 autóút tervezése az Utiber Kft. számára egy sikertörténet, hiszen a Csornától induló szakasz szinte valamennyi tervezési folyamatában részt vettünk– mondta Nyulasi Erik, az Utiber Kft. úttervezési osztályvezetője.

A nagyszabású projekt a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) beruházásában történik. A tervek a kivitelezéssel párhuzamosan készülnek. A nehézségekre kitérve a szakember elmondta: a tervezésre egyre kevesebb idő jut, és a folyamatos környezetváltozás újabb kihívások elé állít bennünket is. Nagyon ritka a szakmánkban, hogy egyszerre készülnek mintegy 65 kilométeren egy új gyorsforgalmi út tervei, és aztán ebből mintegy 57,5 kilométer egy ütemben meg is valósul - hangoztatta a szakember.

A második ütemhez tartozó mintegy 7,5 kilométer hosszúságú szakaszt már építjük, ez a fertőrákosi csomóponttól az országhatárig tart. A kivitelezéssel párhuzamosan készítjük a kiviteli terveket – tette hozzá.

A hatalmas volumenű tervezési feladatot egy sűrűn lakott, fejlett infrastruktúrájú, dombvidéki területen kellett megvalósítani. A feladatot tovább nehezítették a NATURA2000 területek, az erdőterületek és vízfolyások sokasága, továbbá a Pereszteg és Sopron közötti szakaszon az országhatár adta szűk sáv is - emelte ki a szakember.


magyarepitok.hu

Fontos volt a lakossági igények figyelembevétele

Nyulasi Erik arról tájékoztatott: 1993-ban cégünk készítette a 84-es számú főút Soproni szakaszának terveit, mely tehermentesítette a belvárost. Mára ez az út a belterület részévé vált, és szükség lett egy olyan valódi, a várost elkerülő gyorsforgalmi útra, amely azt nem csak elkerüli, de lehetőséget is ad annak megismerésére, felfedezésére.

A tervezési folyamat 2014-ben indult a nyomvonal kijelölésének vizsgálatával, majd az ehhez szükséges környezetvédelmi vizsgálatokkal és engedélyek beszerzésével. A vizsgálatok során sokszor olyan műszaki megoldásokra is javaslatot teszünk, amik egyediek újszerűek, ezek egy része nagy örömünkre bekerült a részletes tervekbe is. Tervezésünk során mindig kiemelten figyelünk az adott környezetben élők érdekeire és a természeti környezet védelmére, megóvására. A nyomvonal kitalálásától a megvalósulási tervek készítéséig, az átadásig mintegy 130 mérnök kollégával dolgoztunk együtt a teljes tervezési folyamaton.– mondta el az osztályvezető


magyarepitok.hu

Minden fejlesztésnek túl kell mutatnia az útépítési beavatkozás területén, hiszen a hatások sem ott kezdődnek: a forgalmak átrendeződését a bővebb környezetben is vizsgálni kell, így ezen hatások vizsgálata és azokra adandó válaszok a tervezők felelőssége, csak így érhetjük el, hogy a mérnöki szakma megbecsülése, megítélése magasabb legyen – tette hozzá.

A mérnöki szakma egy életen át tartó tanulás

A kivitelezés időbeni folyamatának ismeretében folyamatosan vizsgáljuk a terelések várható hatásait– tájékoztatott az osztályvezető. Ennek a monitorozásnak eredményeként tettünk javaslatot a Sopronon belül a Mély úti átkötésre, mellyel tehermentesítjük a bécsi dombi alagutas szakasz átadásáig a 84-es főutat − tette hozzá. Majd végül elmondta: nagy izgalommal várjuk a készülő Fertőrákos − Sopron országhatár közötti szakasz megvalósulását.

A cikk és fotók forrása: www.magyarepitok.hu

Legnépszerűbb cikkek