| 2021. november. 24. | 3 perc olvasás

Vas-Villa'-sok Barcelonában

A Soproni Szakképzési Centrum Vas- és Villamosipari Technikum diákjai az Erasmus+ ösztöndíj jóvoltából két hetet tölthettek Barcelonában.

Az iskola még 2020-ban nyerte meg a pályázatot, de a vírushelyzet miatt csak most került sor az utazásra. Egy szervező cég segítségét vették igénybe, amely három célpontot ajánlott fel: Bécset, Milanót és Barcelonát. Mivel a diákok a katalán fővárost tartották a legvonzóbbnak, végül is ez lett az úticél.

– A pályázat ingyenesen biztosította az útiköltséget, a helyi tömegközlekedéshez szükséges bérletet, a szállást, napi háromszori étkezést, valamint a baleset- és a felelősségbiztosítást – tudtuk meg Tükör Enikőtől, aki Kasznár Éva tanárnővel kísérte a diákokat a 15 napos utazásra. – Kilenc informatika, négy sport és három mechatronika tagozatos diákból tevődött össze a csoport, akik különböző cégeknél töltötték a szakmai gyakorlatukat maximum napi négy órában.

A pandémia miatt olykor nehézségekbe ütközött a vállalkozó szellemű csapat: az informatikusok például meglepődve szembesültek azzal, hogy a szakmai gyakorlatukat home office-ban kell tölteniük. A fiatalok azonban jól gazdálkodtak az idejükkel, így bőven volt alkalmuk a csodálatos város felfedezésére.

– Nagy kihívás volt számukra az idegen környezet és kultúra, pláne úgy, hogy sokan ilyen hosszú ideig még nem voltak távol a családjuktól – folytatta a tanárnő. – A gyerekek azonban jól helytálltak, tartották a napirendjüket, önállóan tájékozódtak, idegen nyelven beszéltek. Volt köztük olyan is, aki még spanyolul is elkezdett tanulni, ugyanis a helyiek közül sokan nem tudtak angolul.

– Egy tengerparti sportcentrumban voltam gyakorlaton – mesélte Mezei Márk Emil 12. sport osztályos tanuló. – Néha délelőtt, máskor délután dolgoztam a szállásunktól 45 percre lévő helyen. Miután Inés körbevezetett minket bent… hát, leesett az állam. Jól felszerelt konditerem, crossfit pálya a tetőn (!), kosárpálya, boxzsák, úszómedence, büfé stb. Megnéztük az edzéseket, és részt is vehettünk rajtuk. Nagyon tetszett, tetszik a spanyol sokszínűség, az, hogy még egy szimpla edzéstervet is mennyire fel tudnak dobni.A kollégák – ahogy a spanyolok általában – nagyon segítőkészek voltak. Tetszett a helyiek laza mentalitása, a város és a tengerpart, igyekeztem minél több nemzeti ételt is kipróbálni.

Márk a barcelonai út során ismerkedett össze a 11.A (informatika) osztályos Weninger Róberttel, aki készségesen segített neki, amikor a telefonját összetörte. A két fiú hamar össze is barátkozott. Robi home office-ban dolgozott. Összességében minden program nagyon tetszett neki, a tanárok nagyon jól levezényelték azokat, de a libegőzést külön kiemelte, hiszen nagyon szép kilátást biztosított a városra. Átlibegtek a kikötő és a tenger felett, a parti sétány volt a végállomásuk, ahonnan páran egyből a tengerpartra mentek. A víz ugyan nagyon hideg volt, de megérte. Késő délután, vizesen, éhesen, de boldogan értek haza.  Nagy élmény volt számukra, hogy élőben láthattak egy Barcelona meccset, aminek páratlan volt a hangulata.

– Ugyanazt csináltam, amit Márk, azzal a különbséggel, hogy többször voltam délutánra beosztva – folytatta Máthé Santál. – Megnézhettünk egy pilates órát. Ahhoz képest, hogy idősebb emberek vettek részt rajta, igazán dinamikus volt. Nagyon érdekfeszítő elemeket rakott bele az edző, sugárzott a gyakorlatláncból az érzelem. Néha a munkaidő után is ott maradtunk úszni, szaunázni. Nagyon örültem, hogy így októberben is úszkálhattam a tengerben. Igaz kicsit hűvös volt, és akkora hullámok voltak, hogy elvitt minket a víz, de megérte. Tetszett a spanyolok lazasága. Sokat buszoztunk, metróztunk, mindig újabb és újabb részletét fedeztük fel Barcelonából, valósággal magával ragadott a mediterrán hangulat.

A 11.A osztályos Szalkai Huba hobbija a videó- és a hangvágás, a közös élményekből egy remek kisvideót is készített. Ő ugyanannál a cégnél volt gyakorlaton, mint Robi, viszont más volt a feladata: üdvözlő kártyákat készített magyarul és angolul. A munkaadójuk nagyon készséges, segítőkész volt. Ismertette az előttük álló kihívásokat, és videókonferencián biztosította a munkalehetőségek közti választást. Hatalmas élmény volt a fiú számára, hogy életében először repült, a város és annak összehangolt tömegközlekedése pedig elbűvölte. A szállás is remek  volt, sokkal jobb, mint képzelte. Nagyon rossz volt otthagyni Spanyolországot, hiszen rengeteg új élménnyel gazdagodtak, és nagyon sok nevezetességet néztek meg Barcelonában.