| 1 perc olvasás

Vasárnap óraátállítás!

A nyári időszámítás Magyarországon minden évben március utolsó vasárnapján kezdődik, ilyenkor hajnalban egy órával előrébb kell állítani az órákat.

Március utolsó vasárnapján, 2024. március 31-én, hajnalban, 2 óráról 3 órára állítjuk az analóg órákat, ekkor kezdődik a nyári időszámítás. A digitális készülékek, okostelefonok órái automatikusan átállnak.

Magyarországon először 1954 és 1957 között vezették be a tavaszi és téli óraátállítást elektromos kapacitási nehézségek miatt, majd eltörölték, és újra csak 1980-ban - energiamegtakarítási céllal - tért vissza az emberek életébe. Így ugyanis sokkal jobban kihasználhatók voltak a napfényes órák, és kevesebb áramot használtak az emberek.

A 2000-es évek elejétől azonban vita övezi, hogy valóban szükséges-e az óraátállítás, hiszen bár az egyórás változás tavasszal és egy óra télen nem tűnik soknak, mégis hatással van az emberi szervezetre. Ilyenkor sokan fáradtnak, motiválatlannak vagy éppen stresszesebbnek érezhetik magukat, a munkában is jelentkezhet a koncentrációhiány, de még emésztési panaszoktól is szenvedhetünk.

A szakemberek szerint az alábbi praktikákkal sokat tehetünk a tünetek enyhítéséért: 

  • Néhány nappal az óraátállítás előtt már érdemes lehet hozzászoktatni a szervezetünket a változáshoz, azaz lehetőség szerint próbáljunk fokozatosan korábban lefeküdni és korábban felkelni.
  • Fontos, hogy ebben az időszakban különös figyelmet fordítsunk az alvás minőségére. 
  • Érdemes minél több időt a szabadban tölteni
  • Jó hatással lehet a szervezetünkre a könnyed testmozgás is, ami segíthet levezetni a stresszt és javíthatja az alvás minőségét.  
  • Az étkezésnél arra érdemes figyelni, hogy lefekvés előtt ne fogyasszunk túl nehéz, zsíros ételeket, mert ezek megnehezíthetik az elalvást. 
  • Érdemes különböző relaxációs technikákat alkalmazni, mint a meditáció vagy a mélylégzés, ezek segíthetnek csökkenteni az átállítás okozta stresszt.

Borítókép; pixabay 

Legnépszerűbb cikkek