35 éve ült először magyar pilóta Forma-1-es versenyautóban – Kesjár Csaba története

Kesjár Csaba próbálhatta ki a Zakspeed autóját három kör erejéig az 1987-es magyar nagydíjhétvégén, a Hungaroringen. A fiatal versenyzőt az egyik legnagyobb magyar reménységnek tartották. Többszörös magyar bajnok volt, tehetséges, sikeres és jóképű, akár egy filmszínész, és úgy tűnt, hogy semmi sem állítja meg egészen a Forma-1-ig. A szakemberek szerint az első olyan magyar pilóta lehetett volna, aki a száguldó cirkuszban is versenyezhet – sokak szerint neki épült a Hungaroring –, de 1988 nyarán, mindössze 26 évesen egy németországi versenypályán halálos balesetet szenvedett. Kesjár Csaba, a magyar „Alain Delon” idén lenne 60 éves.

A budaörsi srác nem egyszerűen sportoló volt, hanem valóságos bálvány. Filmsztárokéhoz hasonló megjelenése miatt rajongtak érte a lányok, a fiúknak pedig gyorsan felfutó karrierje imponált, példaképnek tekintették. Idehaza kevés irigye akadt, mert szerény volt, alázatos és mindent arra tett fel, hogy talán egyszer ő lehet az első magyar Forma-1-es autóversenyző.  Meg is volt rá az esélye, hogy a legjobbak között versenyezzen. Kesjár Csabát a reménység hercegének nevezték az 1980-as években. Sikeres, kedves és sármos fiatalember, gyakorlatilag egy lapon emlegették a legnagyobb nemzetközi filmsztárokkal. Hihetetlen szeretet övezte. Halála az egész országot megrázta. „A legértelmetlenebb halál, amit valaha láttam.”- nyilatkozta a tragédia kapcsán Lothar Bendel, az akkori fotós, aki a külföldi versenyzők közül a magyar fiút kedvelte leginkább, s aki a tragédia előtt is még tucatnyi képet készített Kesjárról.  

Kesjár Csaba (Budapest, 1962. február 9. – Nürnberg, 1988. június 24.) magyar autóversenyző, Kesjár János motorkerékpáros, motorcsónak-versenyző unokája.
(Autó-Motor, 1982.12.15.)

Sporttörténeti tény, hogy a Kesjár-família a magyar autó- és motorsport történelem egyedülálló versenyzői dinasztiája. A sor Kesjár Jánossal, a nagypapával indul, aki mint többszörös motorkerékpáros bajnok vált országos hírűvé. Az ő útját két és négy keréken szerzett bajnoki címekkel büszkélkedő fia, ifj. Kesjár János folytatta. Majd pedig az ő fián, Csabán volt a sor a Kesjár név öregbítésére. Nyilván az öröklődés okán, Csabának nem volt szüksége családi noszogatásra - „motorizált génjei” elég korán nyeregbe szólították.

Kesjár Csaba 1986-ban (Fotó: Fortepan/Szalay Béla)

„Nyolcéves koromban kaptam az első motoromat, egy 50 kcm-es Jawát, és akkor azzal már kimentem az utcára. Igaz, a legtöbb időt a lépcsőházakban töltöttem vele, ahova a rendőrök elől menekültünk. Most 20 éves vagyok, és a mai napig sem tudtam leszokni a motorozásról. A 250-es Suzukim a 16. motorkerékpárom, még a hóban is kijárok vele” – nyilatkozta Csaba 1982-ben. (Autó-Motor, 1982.12.15.)

Nem sokkal a halála előtt, a Családi Lapok nevű újság egyik cikkében azt mesélte, mindent az autóvezetésnek rendel alá, civilként viszont inkább nem vezet, mert két autót is totálkárosra tört rövid idő alatt. A mindene volt a száguldás.

Kesjár Csaba és Erick Zakowski a Zakspeed F1-es autójának 1987-es tesztelésekor (Fotó: Urbán Tamás)
 

A Bánki Donát Gépipari Műszaki Főiskolán gépészmérnöki oklevelet szerzett. 1975-től 1981-ig gokartozott, 1982-ben autóversenyzői igazolvány tulajdonosa lett. Gokartban a nemzetközi licencű kategóriában 1980-ban és 1981-ben magyar bajnoki címet szerzett.

Autóversenyzőként a Formula Easter kategóriában 1982 és 1984 között nem talált legyőzőre, 1985-ben pedig magyar bajnok lett, és egyre több ajtó nyílt ki az ekkor 23 éves magyar versenyző előtt. 1986-ban az osztrák Formula Ford-bajnokságban is letette a névjegyét: rögtön bajnok lett.

1987-től 1988-ig a német Forma-3 bajnokságban versenyzett, 1987-ben a 9. helyen végzett. A szakemberek tervei szerint ő lett volna az első magyar versenyző, aki a Formula–1-ben szerepelt volna. 1986-ban elkészült a Hungaroring, és egy évvel később, az 1987-es Magyar Nagydíj hétvégéjén páratlan lehetőség adódott számára: tesztelhette a Zakspeed csapat autóját, így ő lett az első magyar, aki F1-es autót vezetett. Az esemény jelentőségéről sokat elárul, hogy hasonló alkalom legközelebb 2002-ben jött el magyar pilóta számára: akkor Baumgartner Zsolt mehetett néhány kört a Jordan csapat színeiben a Hungaroringen, mielőtt 2003-ban és 2004-ben versenyzőként is szerepelt a világbajnokság mezőnyében.

Akkoriban mindenki biztosra vette, hogy Kesjár néhány év múlva már ott lesz a mezőnyben, csak még gyakorol egy kicsit az osztrák és német versenypályákon.

Kesjár Csaba a Zakspeed 871 volánja mögött (Forrás: Kesjár család)

Kesjár és a megszámlálhatatlan magyar rajongó álma azonban nem tudott megvalósulni. A helyszín Nürnberg. 24 órával a halála előtt az akkori csapattársával megérkeztek a norisringeni pályára és a tűzpiros Hondájával végigcammogtak a pályán, hogy megvizsgálják a kanyarokat. A halálkanyarban - amelynél később az életét veszítette - megállította a tűzpiros Hondát és azt mondta társának, hogy ha eltéveszti a kanyart, akkor beleszáll a tóba. Csapattársa azt felelte, ha elvéti a kanyart, akkor ott a szalagkorlát, ami megfogja. Másnap éppen ez a korlát okozta Csaba halálát.

1988. június 24-e napsütéses nyári nap volt. Készült egy amatőr felvétel a németországi pályán, ahol Kesjár Csaba az utolsó köreit tette meg az életben. Ült a piros-fehér-zöldre pingált versenyautóban - ehhez ragaszkodott, hogy az autó a magyar nemzeti színekben pompázzon-, és mesés íveken vette a kanyarokat. Aztán néhány perccel később fékezés nélkül, hatalmas sebességgel vágódott a fémkorlátnak, amit át is tört az autójával. Amennyire rekonstruálni lehetett a történteket, az autó gyakorlatilag alagutat fúrt a szalagkorlát egymáshoz rögzített felső és alsó íve közé. A kocsiból szinte semmi sem maradt, Csaba életét már nem tudták megmenteni. A magyar pilóta halála sokkolta a mezőnyt, az ellenfelei a tisztelet jeléül - a szponzorok nyomása ellenére is - megtagadták a versenyzést. A
borzalmas eseménysorról felvétel nem készült, így még rejtélyesebbnek tűnt mindenki számára, miként száguldhatott ez az ízig-vérig profi versenyző 200 kilométer per órás sebességgel – fékezés nélkül, a kormányt sem mozdítva – egyenesen a halálba. Biztos válasz a kérdésre 34 évvel a tragédia után sincsen. 

(Forrás: Kesjár család)

A legszélsőségesebb találgatások akkoriban öngyilkosságról vagy szándékos emberi mulasztásról szóltak, miközben azt sem lehetett kizárni, hogy a versenyautó hibásodott meg, vagy a pilóta követett el végzetes hibát, netán valamilyen okból tudatkiesése volt. 
Beszéltek arról, hogy a pilóta elvesztette egy pillanatra az eszméletét, vagy technikai hiba történt, esetleg szándékos rongálás. A baleset után egy évvel a hivatalos vizsgálat azt állapította meg, hogy elfolyt a fékolaj, így Csaba hiába nyomta padlóig a fékpedált, a kocsi lassítás nélkül szelte ketté a gumibálákat és a mögötte elhelyezkedő szalagkorlátot. Ez utóbbi felső része olyan súlyos fejsérülést okozott, hogy az ifjú autóversenyző azonnal meghalt." (Gelei József, Sportsikereink

Később a németek közölték, nem találtak műszaki hibát az autón, amit képtelen volt elfogadni Csaba édesapja.
Érthetetlen, értelmetlen halál csupán 26 évesen, és az örök kérdés, mi lett volna ha.
Budapesten, a Farkasréti temetőben helyezték örök nyugalomra. 1988-ban édesapja megalapította a Kesjár Gokart Iskolát. 1992 óta Budaörsön általános iskola viseli a nevét.

Kesjár Csaba mindössze két héttel a tragédia előtt a Hungaroringen (fotó: Csikós Gábor)

Forrás: Harle Tamás: Kesjár Csaba 60 - A teljes történet c. könyv

https://hu.motorsport.com/

https://adt.arcanum.com/hu/view/AutoMotor_1982_2/

https://www.ujsagmuzeum.hu/

Borítókép: Kesjár Csaba (Fotó: Nemzeti Sport)

Kattintson egy képre a galériánk megtekintéséhez!

Legnépszerűbb cikkek