| 5 perc olvasás

Éltető víz: hiedelmek, népszokások a Rábaközben

A víz életünk egyik legjelentősebb eleme, mely napjainkban újra növekvő figyelmet kap. Megléte életszükséglet, ugyanakkor túlzott jelenléte akár az életet fenyegeti – így ez az elem az ember természethez kötöttségének is tükre. Elődeink isteni, természetfeletti erőt tulajdonítottak neki. Különösen igaz volt ez egy olyan tájon, melynek egyik szélét lápvidék, mocsár határolta. Területét ma is számos folyó, patak szövi át, melyek a környező hegyvidékekről jelentős mennyiségű vizet képesek rövid idő alatt ide szállítani. Ez a vidék pedig a szomszédságunkban a Rába, Répce és Rábca folyók között elnyúló Rábaköz.

A víz kiemelkedő jelentőségét a Rábaköz életében számos vele kapcsolatos népszokás, hiedelem, mondás, mondóka tükrözi, melyek közül több még évszázadok múltán is él. Ezek egy része az életet adó, más részük a fenyegető, áradó vízhez kapcsolódik. Mivel a Rábaközben az állattartásnak, földművelésnek nagy szerepe volt a múltban, a tavasz beköszöntével a víz jelentősége is megnőtt: szükséges volt a növények fejlődéséhez, a Szent György napkor (április 24.) legelőkre kiterelt állatok itatásához; ugyanakkor a folyókkal érkező zöldár pusztítása is ekkor fenyegetett leginkább.

Fotó: Sopron Média

Az itt élőknek meg kellett tanulni együtt élni a folyókkal, a lápvidékkel - nem véletlen, hogy több falucsúfolójában is megjelenik a víz:

A szováti csipkedett, elúszott a víz hegyett, bágyogiak kiszedték, jóízűen megették.

Pordányban a kutyákat kötényben viszik ki ugatni, akkora a sár.

Dörben sütőlapáton teszik ki ugatni a kutyát.

Örököt vett, mint Pásztoriban a béka.

Régen általánosan ismert, vízhez, lápos területhez köthető hiedelemlény volt a lidérc, vagy lúdvérc. A rábaközi hiedelemvilágban több lidércképzet is élt. Egyiküknek, a kék lánggal imbolygó fénynek gyakori előfordulási helye a hany: a határ vízzel borított, lápos ingoványos részei. Ezt a nyugtalan lélek megjelenési formájának tartották. Ugyancsak gyakran kötődik a hanyhoz a fényes gömbként, vagy csóvaként megjelenő tüzes ember, tüzes kerék, ludvérc képzetével keveredő hiedelemalak. A hiedelemtörténetek alapján a Rába melletti községekben vagy nem szabadott megszólalni, vagy káromkodni kellett, hogy megszabaduljanak e lényektől.

Kép forrása: koponyeg.hu

A rábaközi gazdálkodásnak a terület természeti adottságainak megfelelően mindig az állattartás volt az egyik legerősebb oldala. A legelőkön a jószág itatásához nélkülözhetetlenek voltak az ásott kutak. Bár napjainkra szinte teljesen eltűntek, emléküket sok községben őrzik a földrajzi nevek, például Pásztoriban: Poletári-kút, Gulya-kút; Árpáson: Középső-kút, Tehén-kút, Ökör-kút, Ríti-kút. A dalból is ismert szili, szanyi, szentandrási, sobri kút és a páli rossz vödör nem csupán saját csordák itatására szolgáltak. A távoli vidékekről a nyugati vásárokra igyekvő csordák bérlegeltetése is folyt ezen a vidéken és itatásukról gondoskodni kellett. Fontos volt tehát a kutak rendben tartása úgy a határban, mint a falu közös kútjainál.

Kép forrása: ma7.sk

Így a tavaszi szokások közé tartozott a kutak kitisztítása, amit a férfiak és legények végeztek. A Rábaközben jellemzően Szent György napját megelőzően történt a határ kútjainak tisztítása, a jószág első legelőre hajtása előtt. A kútból felhúzott vödörből régen mindig visszaloccsantottak áldozatként a víziléleknek – ez több helyen ma is szokás, ugyan már jobbára csak az elődöktől átvett cselekvésként.

Kép forrása: Facebook

Szany településen pünkösdhétfőn volt a falu közkútjainak ünnepélyes kimerése. Itt a pünkösd nagy ünnepnek számított. Több tisztító, termékenységvarázsló szokás csoportosult erre a két napra. Pünkösdvasárnap korán reggel a legények összegyűltek és közösen ittak a Telekesi-kútból azért, hogy megtisztuljanak, s erőt merítsenek az előttük álló mezőgazdasági munkákhoz. Ezután csoportokra váltak, s indultak perecet szedni, ki-ki a maga utcájába. Délután a lányok „királnézásával” egyidejűleg a fiúk „királoztak”. Lombsátrat készítettek bodzából, s négyen ezt tartották az ötödik fiú fölé eső- és termékenységvarázsló rítusként. Pünkösdhétfőn korán reggel történt a kutak tisztítása. A népi emlékezet a Telekesi-kút kimerését őrizte meg. A legények mindenféle maskarába öltözve álltak neki a kútmerésnek. Amikor már látták, hogy kevés víz van benne, nagy éljenzéssel leengedték kötélre kötött szapusajtárban a Csutka Palit, egy bekormozott arcú, rongyokba öltöztetett legényt. Erre a szerepre minden évben mást választottak maguk közül. Az ő dolga volt, hogy kiszedje a kútba esett korsókat, cserepeket; megtisztítsa a kút alját. Ezután hazamentek, kimosakodtak, és harmonikaszó mellett megkezdték az utcákban munkájukért a tojásszedést. A zeneszóra minden ház elé kiült a menyecske, az ölébe terített kötényében 3–4 eldugott tojással. Amikor jöttek a legények, meg kellett keresniük a tojásokat, miközben jól megfogdosták az asszonyt. Ezt csak a „vínlegínyek” tehették, a fel nem avatott legények a virágokkal díszített kosarat vitték, amelybe a tojásokat tették. Amikor végigértek az utcákon, elmentek a Krautz-féle kocsmába, ahol megvették tőlük a tojást. Az árából lett az esti bálra a legényeknek a bor. A szokás tehát a megtisztuláson kívül erős termékenységvarázsló jelleggel is rendelkezett.

A víz egészség- és szépségvarázsló céllal is megjelent, s ilyen minőségben is elsősorban a tavaszhoz, a természet újraéledésének idejéhez kötődött. Amikor a lányok az első fecskét meglátták, odaszaladtak a kúthoz, belenéztek és ezt mondták: Fecskét látok, szeplőt hányok, kútba kukucskálok!

Nagypénteken, ha esett az eső, az anyák a gyerekeket kitartották a ház eresze alá és megmosdatták őket. Ha nem volt eső, akkor az erre a napra összegyűjtött „bűvízzel”, esővízzel öntötték le a kicsiket. Az általános hiedelem szerint ez egészségessé tette és megszépítette őket. A húsvét hétfői locsolás, amellyel a lányok egészségét, frissességét akarták biztosítani, a Rábaközben is általánosan ismert és kedvelt szokás volt. Hajnaltól délig a legénycsoportok lejárták a lányos házakat. Kihúzkodták a lányokat a kúthoz, és húzták rájuk vödörrel a jó hideg vizet. Ezt a lányok megtiszteltetésnek vették, szomorú volt az a hajadon, akit a fiúk kihagytak a locsolásból.

Kép forrása: origo.hu

Egy másik szokás szerint húsvéthétfő reggelén a lányok az aranyos vízben – azaz a kútból felhúzott első vödör vízben - mosdottak meg. A néphit szerint ettől szebbek lettek. E szokás ugyancsak a megtisztulás jelképrendszerébe tartozott.

A kútvíz a környék gyógyítóinak praktikáiban is szerepelt.

Találhatók továbbá a Rábaközben is gyógyító erejű szent kutak és természetes vizek, amelyek mellett búcsújáró helyek alakultak ki. Az erőteljes Mária-tiszteletnek köszönhetően e vidéken nagy hagyománya volt a búcsújárásnak. Szany, Tétszentkút, Csatka, eredetmondájában egyaránt szerepet kap a felfakadó víz, vagy forrás. A gyógyító erővel rendelkező szent kutak vizéből vittek haza az otthon maradóknak, hogy a víztől egészségesebbek legyenek. A kegyhelyek mellett akkor is található kút, ha eredete nem függ össze a gyógyító vízzel. A népi felfogás szerint itt megmosakodva méltóvá tette magát a hívő lélek a lelki megtisztulásra.

Források:

Balázs Lívia: A víz szerepe a Rábaköz szokás- és hiedelemvilágában. In: Honismeret, 46. évf. 3. szám. 2018.

hu.wikipedia.org

24.hu

Borítókép forrása: Sopron Média

Legnépszerűbb cikkek