/https%3A%2F%2Fadmin.sopronmedia.hu%2Fuploads%2F2024%252002%2520febru%25C3%25A1r%2FR%25C3%25A9ka%2FTudatos%2520v%25C3%25A1s%25C3%25A1rl%25C3%25A1s%2Fbor%25C3%25ADt%25C3%25B3%25203.jpg)
A felmérések szerint az összes bolti költés több mint kétharmada impulzusvásárlás, vagyis a vásárlói döntések többségét ma már nem a szükség irányítja. Sokkal nagyobb szerepet játszanak a különböző marketing- és értékesítési fogások. Az üzletek ugyanis mindent megtesznek azért, hogy olyan dolgokat vásároljunk, amiket magunktól eszünkbe sem jutott volna megvenni. A mindennap alkalmazott trükkök között vannak az állandó árengedmények, a kihagyhatatlannak látszó ajánlatok, a kóstoltatás, a vásárlói hűséget erősítő gyűjtögető akciók, a tudatalattira is ható nyugtató zene és illatok, az áruhitel, és az óriásira nőtt bevásárlókocsik. Ugyancsak az impulzusvásárlást motiválják a pénztárak környékén felhalmozott édességek és más nassolnivalók, a bejárattól szándékosan a bolt legtávolabbi pontján elhelyezett alapvető élelmiszerek, vagy a célirányos vásárlást ellehetetlenítő rendszeres boltátrendezések is.
/https%3A%2F%2Fadmin.sopronmedia.hu%2Fuploads%2F2024%252002%2520febru%25C3%25A1r%2FR%25C3%25A9ka%2FTudatos%2520v%25C3%25A1s%25C3%25A1rl%25C3%25A1s%2Fruh%25C3%25A1k.jpg)
Mit tesznek a tudatos vásárlók?
A klasszikus fogyasztóvédelem szerint tudatos vásárló az, aki nem hagyja, hogy átverjék. Aki tisztában van a fogyasztói jogaival, és él is velük. Aki tájékozódik az árakról, a termékek minőségéről, a kapcsolódó szolgáltatásokról, és a legjobb ajánlatot választja ki. Mindez valóban fontos. A tudatos vásárlásnak azonban többet kell jelentenie annál, hogy képviseljük és érvényesítjük saját jogainkat és érdekeinket.
Ezek a mások lehetnek embertársaink, vagy a jövőben megszületendő gyermekeink, unokáink, vagy nem emberi létezők: állatok, növények, sőt, ökológiai rendszerek is. A tudatos vásárlók tehát olyan fogyasztói döntéseket próbálnak hozni, amelyekkel nemcsak mi járunk jól, hanem az egész világ. Döntéseink alapvető értékeket tükröznek: hitünket az igazságosságban, a méltányosságban, az ökológiai felelősségben.
/https%3A%2F%2Fadmin.sopronmedia.hu%2Fuploads%2F2024%252002%2520febru%25C3%25A1r%2FR%25C3%25A9ka%2FTudatos%2520v%25C3%25A1s%25C3%25A1rl%25C3%25A1s%2Fistockphoto-1455153756-612x612.jpg)
Miért fontos ez?
A tudatos vásárlók megpróbálnak túltekinteni a reklámok ködfüggönyén, és elgondolkodni azon, hogy mit is teszünk akkor, ha ezt vagy azt a terméket megvásároljuk. Mi a valódi értelme és értéke annak a terméknek? Talán éppen a gyerekmunkát vagy más emberi szenvedést támogatunk egy távoli országban? Esetleg egy olyan céget, amely a génmanipulációban érdekelt, amely kozmetikai célokra állatkísérletek folytat? A megvásárlása több hulladékot és szemetet termel, mint amennyi csekély élvezetet az elfogyasztása jelent? Vagy ellenkezőleg: olyan termékről van szó, amely nemcsak egészséges, de az előállítása is környezetkímélő módon történt, és olyan vállalat gyártotta, amely felelős magatartásával tűnik ki?
/https%3A%2F%2Fadmin.sopronmedia.hu%2Fuploads%2F2024%252002%2520febru%25C3%25A1r%2FR%25C3%25A9ka%2FTudatos%2520v%25C3%25A1s%25C3%25A1rl%25C3%25A1s%2Fszem%25C3%25A9t.jpg)
A tudatos vásárló 12 pontja
Lista, szatyor, mennyiség, javíttatás, újrahasznosítás és társai – 12 szempont, amit érdemes észben tartani vásárláskor. Tudatos vásárlás 12 lépésben.
1. A pénzed szavazat
Te döntöd el, mit és kit támogatsz. Nem kell támogatnod a kizsákmányolást, a gyermekmunkát, a környezetszennyezést, a káros és felesleges dolgok tömeges gyártását.
2. A kevesebb több!
A mennyiség helyett a minőségre figyelj! Kevesebb vásárlás, kevesebb fűtés és hűtés, kevesebb autózás, kevesebb utazás – és fellélegzik a természet.
/https%3A%2F%2Fadmin.sopronmedia.hu%2Fuploads%2F2024%252002%2520febru%25C3%25A1r%2FR%25C3%25A9ka%2FTudatos%2520v%25C3%25A1s%25C3%25A1rl%25C3%25A1s%2Fbor%25C3%25ADt%25C3%25B3%25202.jpg)
3. Írj listát!
Vásárlás előtt írd össze, mire van szükséged. A nagy üzletek profi módszerekkel csábítanak felesleges pénzköltésre. Ne hagyatkozz ‘polctrükkökre’!
4. Helyben, helyit
Vásárolj közvetlenül a gazdától, piacon vagy helyi kisboltban. Kutasd fel a jó helyeket. Támogasd a helyi termelőket, kisiparosokat, gyártókat. Válaszd a szezonális élelmiszert.
5. Mondj nemet a csomagolásra!
Vigyél magaddal táskát/szatyrot, ne fogadj el zacskót. Válaszd a csomagolásmentes vagy fenntarthatóan csomagolt árut, a visszaváltható, illetve újrahasznosított csomagolást.
/https%3A%2F%2Fadmin.sopronmedia.hu%2Fuploads%2F2024%252002%2520febru%25C3%25A1r%2FR%25C3%25A9ka%2FTudatos%2520v%25C3%25A1s%25C3%25A1rl%25C3%25A1s%2Fistockphoto-1213480710-612x612.jpg)
6. Egyél klímabarát módon!
A hús és a tejtermékek lényegesen jobban terhelik bolygónkat a növényi élelmiszereknél. Egyél több zöldséget, kevesebb húst, iktass be hetente vega vagy vegán napokat!
7. Láss tisztán!
Tanuld meg, hogyan hatnak a reklámok. Ne dőlj be a vonzó külsőnek, láss át a szitán, ha túlfogyasztásra ösztönöznek. Így tudsz majd tényleg ellenállni.
/https%3A%2F%2Fadmin.sopronmedia.hu%2Fuploads%2F2024%252002%2520febru%25C3%25A1r%2FR%25C3%25A9ka%2FTudatos%2520v%25C3%25A1s%25C3%25A1rl%25C3%25A1s%2Fistockphoto-1353389812-612x612.jpg)
8. Olvasd el a címkét!
Keresd a fenntartható és etikus termékeket tanúsító címkéket. Ne tévesszen meg a zöld szín és a sok kamu logó. Csak a hiteles minősítéseknek higgy, hogy tudd, mit vásárolsz.
9. Erőszakmentes jólét
Válassz olyan termékeket, amelyeket állatkínzás nélkül tesztelnek, amelyeket természetes élőhelyeik károsítása nélkül készítenek el.
/https%3A%2F%2Fadmin.sopronmedia.hu%2Fuploads%2F2024%252002%2520febru%25C3%25A1r%2FR%25C3%25A9ka%2FTudatos%2520v%25C3%25A1s%25C3%25A1rl%25C3%25A1s%2Fistockphoto-1340881556-612x612.jpg)
10. Használd, amíg bírja!
Kerüld az eldobható dolgokat, ezek tömeges előállítása és kidobása energiapazarlással és környezetszennyezéssel jár. Vegyél használtat; ha elromlott, javíttasd.
11. Nem mindegy!
Ha nincs is tökéletes megoldás, keresd mindig a jobbat. Jelezd a cégeknek: fontos a fenntartható és etikus működés. Ha többen mondjuk, komolyan veszik.
12. Közösen könnyebb
Sose gondold, hogy céljaiddal egyedül vagy! Csatlakozz zöldülő közösségekhez, mert együtt, kis lépésekkel nagyot tudunk változtatni.
/https%3A%2F%2Fadmin.sopronmedia.hu%2Fuploads%2F2024%252002%2520febru%25C3%25A1r%2FR%25C3%25A9ka%2FTudatos%2520v%25C3%25A1s%25C3%25A1rl%25C3%25A1s%2Fistockphoto-1452440781-612x612.jpg)
Magyarországon mintegy kilencmillió ember hoz naponta, de legalább hetente valamilyen vásárlói döntést. Ez óriási erő. Ha e döntéseknek csak egy része – reméljük növekvő része – tudatos etikailag és környezetileg, az már sokat számít.
Források: tudatosvasarlo.hu, xforest.hu
Képek forrása: pixabay
/https%3A%2F%2Fadmin.sopronmedia.hu%2Fuploads%2F2024%252002%2520febru%25C3%25A1r%2FR%25C3%25A9ka%2FTudatos%2520v%25C3%25A1s%25C3%25A1rl%25C3%25A1s%2Fbor%25C3%25ADt%25C3%25B3%2520legjobb.jpg)