Kiégtem? - a burnout szindróma jelei

Az olyan manapság divatba jött pszichológia kifejezések, mint depresszió, nárcisztikus, burnout… már-már elcsépelten hangzanak. Sokan felfedezni vélik magukban ezeket a dolgokat, de ami még ennél is rosszabb, a közvetlen környezetüket diagnosztizálják egy-egy szaklap elolvasása után. Az persze nagyon jó dolog, hogy egyre tájékozottabb az átlag lakosság, sőt az is fontos, hogy ha valóban segítségre van szükségünk, akkor keressük fel a megfelelő szakembert, de ne kezeljük egyfajta stigmaként ezeket a kifejezéseket. Mindenki életében előfordultak már olyan élethelyzetek, melyek során mélyebbre került, de ezt még nem feltétlenül lehet depressziónak nevezni. Mint ahogy a nárcizmusnak is vannak elviselhető és nagyon súlyos jegyei. Mostani cikkünkben a burnout-ról, azaz a kiégésről lesz szó.

A lelki egyensúlynak négy alappillére van:

- életcél megléte: fontos, hogy legyen egy hajtóerő, ami megadja a belső motivációt. Segít, hogy értelmesnek érezzük az életünket,

- hatékonyság: az érzés, hogy hatásunk van a dolgok alakulására,

- visszaigazolás: megerősítése annak, hogy amit csinálunk, az jó,

- az Én értékes voltának tudata: elfogadhatóak vagyunk nemcsak önmagunk, hanem mások számára is.

Amint valaki kibillen a lelki egyensúlyából, eluralkodhat rajta a bizonytalanság, a szorongás. Ez az állapot kis mértékben lehet ösztönző, hisz azt üzeni az elménknek, hogy változásra van szüksége. Ilyenkor átkapcsol a tudat cselekvő üzemmódba, és keresi a megoldásokat. De ha nagymértékű a szorongás, akkor pont az ellenkezőjét teszi: lebénít, és a negatív gondolatok eluralkodhatnak.

Ez nemcsak munkahelyi környezetben fordulhat elő, hanem az élet szinte bármely területén.

Vannak természetes életkrízisek, ahol nagyobb a kockázata a kiégésnek. Ilyen például az idős szülők ápolása vagy az újszülött érkezése. Ezekre az időszakokra lehet tudatosabban készülni, segítséget bevonni, időt szánni a töltekezésre. Megpróbálni más életterületről sikereket beemelni, hogy legyen egyfajta egyensúly a rendszerben.

Vannak azonban azon helyzetek, melyekre nem lehet felkészülni, mert szépen lassan alakulnak ki. Először nem is olyan feltűnő a változás, csak szépen lassan felőrli az embert. Ilyen lehet egy munkahelyen történő sikertelenség. Míg régen jellemzőbb volt, hogy valaki egy munkahelyen tölti el az életét, manapság nagyobb a mozgolódás.

Mint minden más kapcsolatunkra, erre is igaz, hogy több az inger, nagyobbak az igények, megváltozott az elköteleződéshez való viszonya az embereknek. Míg egy váltás okozhat felfrissülést, új lehetőségeket, addig fennáll a veszélye annak, hogy aki sokat vált, nem mer szembenézni saját felelősségével bizonyos szituációkban.

De ki lehet égni egy sikertelen házasságban vagy akár a gyereknevelésben is.

1 A burnout szindróma  tünetei (a teljesség igénye nélkül)

Testi tünetek:
-alvászavar
-gyakori fejfájás
-kimerültség, energiahiány
-legyengült immunrendszer, gyakori betegeskedés
-szexuális problémák

Mentális tünetek:
-motiválatlanság
-nehéz döntéshozatal
-koncentrációs zavar
-rugalmatlanság
-csökkent teljesítőképesség

Érzelmi tünetek:
-csökkent empátia
-kiábrándultság, frusztráltság
-gyanakvás
-ingerlékenység, mások hibáztatása
-depresszív viselkedés

Szociális tünetek:
-elszigetelődés, visszahúzódás
-társas kapcsolatok terhének érzése
-halogatás
-örömképesség hiánya
-menekülés az elvárások elől

Ennyiből még senki se diagnosztizálja magát, legfeljebb ha túl sok egyezést vél felfedezni, érdemes elgondolkodnia vagy szakemberrel végeztetni egy felmérést.

Hogyan kerülhető el a kiégés?

Már maga a felismerés órási siker lehet, de itt nem szabad megállni. Érdemes megváltoztatni a berögzült szokásokat. Megtörni a monotonitást. Csökkenteni a terhelést. Külső segítséget kérni. Nemcsak a segítő szakmán belül, hanem a hétköznapi terhek minimalizása végett is. Egy anya, ha lehetősége van rá, kérje meg a nagymamákat, hogy vigyázzanak a gyerekre, vagy beszélje meg a férjével, milyen feladatokba tud besegíteni. Nagyobb gyerekeket be lehet fogni a ház körüli teendőkbe. Egy jó időbeosztás csodákat művel. Mint ahogy a megfelelő mennyiségű alvás és mozgás is.

Van, akinek ez most elképzelhetetlennek tűnik. Nem is kell egyszerre akarni mindent. Lehet ezt lépésről lépésre is csinálni.

Fontos felfedezni a lehetőségeket, és megpróbálni sikerélményeket szerezni. De ha már a sikernél tartunk, lényeges megünnepelni minden kis részsikert, mert ezzel is elismerjük önmagunkat és a befektetett energiát.

1 Forrás: L. Stipkovits Erika Személyiségfejlesztő Akadémiai tananyaga
Képek forrása: Pixabay.com

Legnépszerűbb cikkek