A hosszú, vidám, gondtalan nyári hónapok után nem csoda, hogy a gyerekek többsége nem várja a tanévkezdést. Sőt, még sokszor a szülőknek sem könnyű elfogadni, hogy ezentúl gyerekeinkkel együtt vissza kell térnünk a szabályok, kötöttségek, napirendek és házi feladatok világába. Hogy hogyan tehetjük szebbé, nyugodtabbá, élvezetesebbé a szeptemberi első napokat?
/https%3A%2F%2Fadmin.sopronmedia.hu%2Fuploads%2F2023%2520szeptember%2FR%25C3%25A9ka%2FTan%25C3%25A9vkezd%25C3%25A9s%2Felej%25C3%25A9re.jpg)
Vegyük észre a gyerekproblémákat!
A gyerekek sok minden miatt aggódhatnak, például a közösségben betöltött helyzetük, a kortárs-kapcsolataik, tantárgyi teljesítményük, esetleges korábbi konfliktusaik, iskolai nehézségeik miatt. A szülőknek pedig az iskolakezdés anyagi, logisztikai vonzatai, a gyermek napirendjének beállítása, betartatása, a korlátok megfelelő meghatározása okozhat nehézséget szeptember elején. A stressz azért is alattomos jelenség, mert számtalan, egyénenként eltérő, „különös” tünetet produkálhat. A gyerekeknél a fejfájás, a gyomorpanaszok, a hasmenés, valamint az alvászavarok legtöbbször a figyelmeztető jelzések közé tartoznak, ahogy az is, ha látványosan változik a viselkedésük, például jóval többet hisztiznek, ingerlékenyebbek lesznek. Ezek a reakciók sokszor éppen a stresszre hívhatják fel a figyelmünket, hiszen a gyerek – főleg egy kisiskolás – még nem tudja pontosan megfogalmazni, hogy valami feszíti belülről. Ha el is szabadul a hiszti, szülőként érdemes tudatosítani magunkban, hogy ez nem nekünk, és nem is ellenünk szól. A gyerek nem szándékosan akar bosszantani, hanem egyszerűen képtelen másként kifejezni, hogy épp mennyire rosszul érzi magát a bőrében. A gyereknek ilyenkor leginkább megnyugtató szülői reakcióra van szüksége, ezért minden esetben hagyjuk, hogy kifejezhesse a tanévkezdéssel kapcsolatos aggodalmait. Ha őszintén bevallja a félelmeit, ezeket semmiképp ne kezdjük bagatellizálni, vagy miattuk a gyereket kigúnyolni.
/https%3A%2F%2Fadmin.sopronmedia.hu%2Fuploads%2F2023%2520szeptember%2FR%25C3%25A9ka%2FTan%25C3%25A9vkezd%25C3%25A9s%2Felv%25C3%25A1l%25C3%25A1s.jpg)
Figyeljünk oda a megfelelő mennyiségű alvásra!
Nemcsak a kisdiákoknak, hanem a nagyobb gyerekeknek és a kamaszoknak is szükségük van a kellő mennyiségű és minőségű alvásra. Arról nem is beszélve, hogy az alvásnak a napi stressz csillapításában, illetve annak kialakulásában is hatalmas szerepe van. A legmodernebb kutatások szerint megfelelő mennyiségű alvás mellett – ami a kisiskolás gyerekeknek legalább napi 10, a kamaszoknak 8-9, a felnőtteknek pedig 7-8 óra – kétszer nagyobb esélyünk van arra, hogy emlékezzünk bármire.
/https%3A%2F%2Fadmin.sopronmedia.hu%2Fuploads%2F2023%2520szeptember%2FR%25C3%25A9ka%2FTan%25C3%25A9vkezd%25C3%25A9s%2Falszik.jpg)
A saját szorongásainkat tartsuk meg magunknak
Szülőként az is nagyon fontos, hogy a saját esetleges félelmeinket, szorongásunkat ne adjuk át a gyermekünknek. Próbáljuk azokat higgadtan és tárgyilagosan a saját korosztályának megfelelő módon megbeszélni vele, de ne vonjuk be az esetleges érzelmi reakcióinkba, ne húzzuk magunkkal őt/őket a saját szorongásunkba.
Ha nehéz az elszakadás
Amennyiben a gyermek számára ijesztő vagy nehéz a „hirtelen” kiszakadás a családi közegből, segítség lehet, ha hangsúlyozzuk a köztünk lévő kapcsolat állandóságát, helytől és időtől való függetlenségét. Ebben segíthetnek olyan apró tárgyak, amelyeket együtt készítünk, választunk ki, és amelyekből egy a gyermeknél, míg a párja a szülőnél marad a tanítás idejére. Egy ilyen talizmán segítségével a gyermek észrevétlenül – a zsebébe nyúlva és megszorítva a közösen festett kavicsot, vagy rátekintve az együtt fűzött karkötőre – azonnali és konkrét, valós visszajelzést kaphat arról, hogy a szülő mindig jelen van, elérhető az életében, bármikor számíthat rá, ezáltal is csökkentve a szorongást.
/https%3A%2F%2Fadmin.sopronmedia.hu%2Fuploads%2F2023%2520szeptember%2FR%25C3%25A9ka%2FTan%25C3%25A9vkezd%25C3%25A9s%2Fistockphoto-1013873646-612x612.jpg)
Szerezzünk „szülőbarátokat”!
Legyen kisiskolás, felsős vagy középiskolás a gyermekünk, az új iskolai feladatokra, kihívásokra készülve nagyban megkönnyítjük a dolgunkat, ha a szülőtársak közül szert teszünk legalább egy jó ismerősre. Így lesz kivel megbeszélni az aggodalmakat, a felmerülő kérdéseket. A támogató közeg már önmagában oldja a stresszt. Ha tehetjük, iratkozzunk fel már a közös szülői e-mail címlistákra, jelentkezzünk a közösségi oldalak vonatkozó csoportjaiba. Cseréljünk tapasztalatot, információt; barátkozzunk.
/https%3A%2F%2Fadmin.sopronmedia.hu%2Fuploads%2F2023%2520szeptember%2FR%25C3%25A9ka%2FTan%25C3%25A9vkezd%25C3%25A9s%2Fistockphoto-858130938-612x612.jpg)
Tervezzük meg az új rutint!
Hasznunkra válhat, ha a felkészülés során a gyermekkel együtt alakítunk ki a lakásban egy nyugodt, kényelmes tanulósarkot, egy csendes kis zugot. Ezt berendezhetjük együtt is, miközben eltervezzük a hamarosan érvénybe lépő napi rutint. Azzal hogy automatizáljuk az iskolakezdéssel járó feladatokat, leszűkítjük a naponta meghozandó döntések számát, ismét bizonyítottan jelentős mennyiségű feszültségtől kíméljük meg az idegrendszerünket.
/https%3A%2F%2Fadmin.sopronmedia.hu%2Fuploads%2F2023%2520szeptember%2FR%25C3%25A9ka%2FTan%25C3%25A9vkezd%25C3%25A9s%2Fcsal%25C3%25A1di%2520megbesz%25C3%25A9l%25C3%25A9s%25202.jpg)
Készítsünk előre heti tervet, ahogy az sem árt, ha a tanévkezdésre ráfordulva összeül a családi kupaktanács, hogy megbeszélje, az új felállásban, a szeptembertől kezdve kinek milyen feladatai, kötelességei lesznek. Például melyiküknek hányra kell beérnie az iskolába, a munkahelyre, milyen különórák, egyéb programok várhatók délután iskola és munka után.
Így nem lesz felesleges konfliktus és bizonytalanság a már amúgy is feszült, egyben képlékeny helyzetben.
/https%3A%2F%2Fadmin.sopronmedia.hu%2Fuploads%2F2023%2520szeptember%2FR%25C3%25A9ka%2FTan%25C3%25A9vkezd%25C3%25A9s%2Fcsal%25C3%25A1di%2520megbesz%25C3%25A9l%25C3%25A9s.jpg)
Keressünk új célokat!
Gondoljuk végig az előző évet és derítsük ki, miben sikerült fejlődést elérni. Bármi is legyen az, például számolás, írás, olvasás, biciklizés, úszás, futás, önállósodás, a lényeg, hogy gyermekünk lássa a változást, amitől elhiszi, hogy mindez újból sikerülhet egy másik területen is. Ennek tudatában tűzzük ki az új célokat, amit jó, ha lerajzolunk vagy leírunk és kiteszünk a falra. Ha sikerül, mindenképpen ünnepeljük is meg, ettől érzékelhetővé válik, hogy ami kezdetben nehéznek tűnt, az végül könnyen megvalósult.
/https%3A%2F%2Fadmin.sopronmedia.hu%2Fuploads%2F2023%2520szeptember%2FR%25C3%25A9ka%2FTan%25C3%25A9vkezd%25C3%25A9s%2Frajzol.jpg)
Csempésszünk élményeket a hétköznapokba!
Felfedezhetünk új helyeket, egy új szabadstrandot akár a következő nyárra, túrázzunk, piknikezzünk, építsünk kuckót a kertbe, menjünk olyan programokra, aminek örül a gyerekünk. Ha időt tudunk szakítani, akkor a hétköznapokban is csinálhatunk apró kiruccanásokat: amíg jó az idő, fagyizhatunk, egy másik útvonalon mehetünk hazafelé, beülhetünk egy új cukrászdába, hosszasan sétálhatunk, színes faleveleket gyűjthetünk, a lényeg, hogy ha kis időre is, de eltérjünk a megszokottól, és együtt szórakozzunk!
/https%3A%2F%2Fadmin.sopronmedia.hu%2Fuploads%2F2023%2520szeptember%2FR%25C3%25A9ka%2FTan%25C3%25A9vkezd%25C3%25A9s%2Fkir%25C3%25A1ndul%25C3%25A1s%25202.jpg)
Írjunk őszi bakancslistát!
Fontos, hogy őszre, de akár későbbre is tervezzünk programokat! Akár listát is írhatunk azokról a dolgokról, amiket mindenképpen meg szeretnénk valósítani. Lehet ez sütisütés, falevélgyűjtés, mézeskalácsház-készítés, gesztenyeszedés, tökfaragás, közös kézműveskedés, színházi előadás vagy bármi. Tervezzük meg a nagyobb, akár vágyott kirándulásokat (várak felfedezése, nagyon hegycsúcsok meglátogatása), hosszabb utazásokat hétvégéken, az őszi szünetben vagy karácsonykor. Érdemes ezeket együtt beírni a naptárba, hogy legyen mit várni. Így a gyerekek is láthatják, hogy nyár végén nincs vége a világnak és nem áll meg az élet, ősszel, télen és tavasszal is rengeteg élmény várhat rájuk!
/https%3A%2F%2Fadmin.sopronmedia.hu%2Fuploads%2F2023%2520szeptember%2FR%25C3%25A9ka%2FTan%25C3%25A9vkezd%25C3%25A9s%2Fistockphoto-858130938-612x612.jpg)
Sportoljunk, lazítsunk, étkezzünk egészségesen!
Az új tanévvel járó stressz leküzdésében természetesen ugyanúgy a segítségünkre lehetnek az olyan jól bevált, általános módszerek, mint a rendszeres sport, a meditáció vagy a kiegyensúlyozott, egészséges étkezés. A szakértők szerint heti 150 perc intenzív sportolás lenne az ideális, ami lehet bármi: úszás, kerékpározás, futás, tánc, aerobic, jóga, pilates stb. Lehetőség szerint próbáljuk naponta 30-40 percet mozogni, de a „tömbösítés”, a heti három-négy intenzív edzés is rengeteget segíthet. Emellett ugyanúgy stresszcsökkentő hatással bír, ha sok halból, baromfiból, rengeteg salátából, zöldségből, könnyű tejtermékekből és teljes kiőrlésű gabonafélékből álló kiegyensúlyozott, egészséges étrendet követünk. Továbbá a napi meditáció és a szabad levegőn töltött idő is hamar meghozza a hatását.
/https%3A%2F%2Fadmin.sopronmedia.hu%2Fuploads%2F2023%2520szeptember%2FR%25C3%25A9ka%2FTan%25C3%25A9vkezd%25C3%25A9s%2Fkir%25C3%25A1ndul%25C3%25A1s.jpg)
Források: csaladinet.hu, hvg.hu
Képek: pixabay
/https%3A%2F%2Fadmin.sopronmedia.hu%2Fuploads%2F2023%2520szeptember%2FR%25C3%25A9ka%2FTan%25C3%25A9vkezd%25C3%25A9s%2Fistockphoto-1409722748-612x612.jpg)