Gyógyító hatású fűszernövényünk: a gyömbér

Az illatos, csípős, kesernyés ízű fűszernövény, a gyömbér nem véletlenül annyira közkedvelt: rendszeres fogyasztása ellenállóbbá teszi a szervezetet a kórokozókkal szemben, elűzi a fájdalmat, és a rosszullétet is enyhíti. A mostani megfázásos időszakban különösen nagy segítségünkre lehet a gyógynövény.

A gyömbért már az első kínai nagy füvészkönyv, a Pen Cao Csing fontos gyógyszerként említi – és ez a tény nem változott azóta sem. A kínaiak legkevesebb 2500 éve használják a gyömbért hányinger enyhítésére, emésztési panaszok megszüntetésére, reumára vagy véralvadási zavarokra. Ugyanakkor a hajhullás, kopaszodás ellen is alkalmazták, továbbá fogfájásra, kígyómarásra vagy légzési panaszokra. Néhány ázsiai országban a koleszterinszint csökkentésére, ízületi gyulladásokra vagy nemi vágyfokozóként is bevetették.

Az ókori Görög és Római Birodalmak idejében a gyömbér, hivatalos nevén Zingiber officinale nyugaton is kezdett teret hódítani, így Európába is eljutott. A görögök kenyér közé téve fogyasztották az emésztés javítására. Egy idő után a sütőiparban is elterjedt.

A telepesek által az óceánon túlra is eljutott, így napjainkban az egész világon ismert. A szakácsok sós és édes ételekben egyaránt használják. A kutatók napjainkban is érdeklődéssel tanulmányozzák ennek a növénynek a rendkívüli gyógyhatásait.

A gyömbér nagyszerű hányingerellenes, görcsoldó, gyulladáscsökkentő, köhögéscsillapító, valamint mikrobaellenes hatásokkal bír. Jelentősebb mennyiségben A-, C-, E- és B-vitaminokat, magnéziumot, foszfort, káliumot, vasat és cinket tartalmaz. Éppen ezért az lenne a legjobb, ha mindennap fogyasztanánk belőle egy keveset.

A gyömbér rendkívül változatosan felhasználható: tehetjük levesekbe, húsételekbe, süteményekbe, készíthetünk belőle teát is. Jótékony hatását kifejti akkor is, ha frissen, szárított vagy őrölt formában, de akár olaj vagy étrendkiegészítő formájában vesszük magunkhoz.

Támogatja az emésztést

A gyömbérnek az emésztőrendszerre kifejtett jótékony hatását tanulmányozták a legtöbbet. Segíti az emésztést, csökkenti a puffadást és a flatualenciát. Egyes tanulmányok lehetségesnek tartják a gyomorfekély és a felső emésztőszervi vérzések gyömbérrel való gyógyítását. A gyömbérben lévő fenolos vegyületek csökkentik a bélirritációt, és segítik a tápanyagok felszívódását. Fogyasztása fokozza a nyál- és az epetermelődést. Egy tanulmány szerint étkezés előtt 1,2 gramm gyömbérpor fogyasztása felgyorsítja a gyomor kiürülését és 50 százalékban csökkenti az emésztési panaszokat.

Csökkenti az émelygést

Gyömbértea vagy nyers gyömbér fogyasztása jelentősen csökkenti a hányingert: akár utazási rosszullétről, várandósság alatti émelygésről vagy műtétek és kemoterápia utáni kellemetlenségekről legyen szó. A kínai tengerészek évezredek óta gyömbért rágcsálnak tengeribetegség ellen, de a kismamák reggeli rosszullétére is kitűnő "orvosság".

Anyagcsere-betegségek hatékony ellenszere

A gyömbér jelentősen csökkenti a koleszterinszintet. Állatkísérletek bizonyítják, hogy a gyógynövény csökkenti a vérzsírszintet. Szintén állatokon végzett kísérletek igazolták, hogy a frissen csavart gyömbérlé csökkenti a vércukorszintet, javítja az inzulin felhasználását. 

Enyhíti a fájdalmat

Klinikai vizsgálatok szerint a napi gyömbérfogyasztás 25 százalékkal csökkenti az izomfájdalmat. Gyulladáscsökkentő hatása miatt ízületi problémákra is alkalmazzák, és nagyon hatásos menstruációs görcsök enyhítésére is.

Gyulladásos betegségek esetén is megoldást jelenthet

A gyömbér összetevőinek gyulladáscsökkentő hatását migréntől, reumás panaszoktól, csont- és izomfájdalmaktól szenvedő betegeken tanulmányozták. A naponkénti 1-2 gramm szárított, vagy 5 gramm friss gyömbér fogyasztása minden páciensnél csökkentette a tüneteket és a panaszokat. A gyömbérfogyasztás az izomfájdalmak csökkentésében bizonyult a leghatásosabbnak. A 3 hónaptól 2 és fél évig terjedő tanulmány ideje alatt a páciensek semmiféle mellékhatásról nem panaszkodtak.

Csökkenti a vércukorszintet

2-es típusú cukorbetegségben szenvedő embereknél figyelték meg, hogy ha naponta 2 gramm gyömbérport elfogyasztottak, akkor egy hónap múlva 10 százalékkal csökkent a cukorszintjük. A gyömbér fogyasztásával a cukorbetegségek által kiváltott szövődmények is megelőzhetőek.

Csökkenti a szívbetegség kialakuásának kockázatát

Leviszi a vérnyomást, és mivel a gyömbérnek vérhígító hatása is van, ezáltal csökkenti a vérrögképződés kockázatát és a koleszterinszintet is.

A laboratóriumi és az állatkísérletek alapján a gyömbérnek antioxidáns, antivirális, antibakteriális és gombaölő hatása is van.

Lehetséges mellékhatások

Az egyetlen lehetséges mellékhatás a gyömbér fűszerességének köszönhető gyomorirritáció lehet azoknál, akik nincsenek hozzászokva a csípős ételek fogyasztásához.

Egy gyömbérrel rokon növényfaj méhre gyakorolt hatásai miatt a szakemberek nem javasolják a terhesség alatti fogyasztását. Azonban nem bizonyított, hogy maga a gyömbér bármilyen gondot vagy panaszt okozott volna a várandósság és a szoptatás ideje alatt.

Gyömbértea készítése

Hozzávalók: 2 ujjnyi friss gyömbér lereszelve, 1 liter víz, méz, 1/2 citrom frissen facsart leve.

Elkészítése: A gyömbért tisztítsuk meg, majd egy sajtreszelőn reszeljük le.  Közben forraljuk fel a vizet. Amikor gyöngyözik, vegyük le a tűzről, és lassan öntsük rá a gyömbérre. Hagyjuk állni, amíg langyosra hűl, majd szűrjük le és adjuk hozzá a frissen facsart citromlevet és a mézet.

Forrás: gyogynovenysziget.hu, hazipatika.com, herghelia.hu, mindmegette.hu

Fotók: istockphoto

Legnépszerűbb cikkek