A sütőtök erősíti az immunrendszert és szépíti a bőrt

Javában tart a sütőtök szezonja, amit a nevével ellentétben nem csak sütni lehet. A vitaminokban gazdag zöldség fogyasztását érdemes beépítenünk az étrendünkbe, hiszen tele van fontos tápanyagokkal.

A jellegzetes színű és ízű zöldség őshazájaként egyes források Észak-Amerikát, mások Közép- és Dél-Amerika trópusi vidékét jelölik meg, ahol texasi és mexikói indiánok termesztették ültetvényeiken. Kedvező élettani hatásait már régen ismerték: a szeplő és egyéb bőrhibák kezelésétől kezdve egészen a kígyómarásig kúráltak vele különböző betegségeket. Európába a spanyol hódítók hozták be, hazánkban is nagyon régóta termesztik, a második világháborút követő szűkös esztendőkben szinte népeledelnek számított.

A kabakosok vagy tökfélék családjába tartozik, rokonai a főzőtök, a laskatök, a cukkini, a patisszon, a görögdinnye és az uborka is. Így nem meglepő, hogy 90 százaléka víz, húsán és magján kívül virága is ehető, ami sülve különleges csemegének számít. Legismertebb hazai változatai a nagydobosi, a kiszombori és az óvári sütőtök.

Magas A-vitamin-tartalom

Nagyjából húsz dekagramm sült vagy főtt sütőtök a napi A-vitamin-szükségletünk több mint dupláját tartalmazza. Az A-vitamin nagyon fontos a látás és a szemek egészségéhez, továbbá elengedhetetlen az egészséges bőr, szövetek és nyálkahártya fenntartásához. Javítja a látást, főként gyenge fényben és megvédi a szaruhártyát. A sütőtök karotinokban gazdag, amelyek gátolják az öregedéssel járó pupillaelváltozást és a szürkehályog kialakulását.

Az A-vitamin segíti a sejtkommunikációt, amely elengedhetetlen a szövetek kórokozókkal szembeni védelméhez. A béta-karotin is immunrendszer-serkentő. A növényben található különféle ásványi anyagok is hozzájárulnak még az immunrendszer egészséges működésének fenntartásához. A sütőtök magja például cinkben gazdag, ami megóvja a szervezetet az oxidatív károsodástól.

A sütőtökben található A-vitamin segíti a szív, a tüdő és a vesék megfelelő működését. Magas rosttartalma hozzájárul a koleszterinszint normalizálásához, ezáltal csökkentve a szívbetegségek és a stroke kockázatát.

A sütőtök magas A-vitamin tartalma késlelteti az öregedést és segíti megőrizni a fiatalos bőrképet. Ezen felül a béta-karotin csökkenti a nap által okozott bőrkárosodásokat is. A növényben található E- és C-vitamin is egészségesebbé teszi bőrünket. Serkentik a kollagéntermelést és fényt adnak bőrnek. A B5-vitamin és a pantoténsav csökkentik az öregedés egyes jeleit, mint például a foltokat a bőrön. A sütőtök levével helyileg is kezelhetjük a bőrünket.

A sütőtök hozzájárul a testsúly normalizálásához

A zöldség magas rosttartalmának köszönhetően helyreállítja az emésztést. Fontos azonban, hogy ne túlérett vagy éretlen tököt fogyasszunk. Mivel a sütőtök kalóriában szegény és rostban gazdag, fogyókúrázóknak is ajánlott a fogyasztása. A rost hosszantartó teltségérzetet biztosít, ezzel csökkentve az étvágyat. A növény magas káliumtartalmának köszönhetően elősegíti a feles víz és só kiürülését, valamint a víztúlsúly csökkentését.

A sütőtök, a tök és az édesburgonya fogyasztása remek választás edzés után. Ezek a keményítőben és tápanyagokban gazdag ételek szénhidrátot szolgáltatnak, de a gyümölcsökkel ellentétben, először az izomglikogént töltik fel és csak utána a májglikogént. Ez főleg akkor fontos, ha izmot vagy tömeget szeretne valaki építeni. Egy csésze főzött sütőtök vagy egy sütőtökös smoothie is elegendő káliumot ad ahhoz, hogy visszaállítsa a szervezet elektrolitegyensúlyát egy-egy keményebb edzés után.

A nyers sütőtöklé semlegesíti a gyomor savasodását. Ha naponta háromszor mézzel ízesített sütőtöklevet fogyasztunk, leküzdhetők a bélférgek, továbbá a nedű enyhe nyugtatóként is hat.

Karotinoidok

A zöldségben bőven vannak karotinoidok is, amelyek élénk narancs színét adják, és amelyek közül a béta-karotint a szervezet A-vitaminná alakítja át. A karotinok gyulladáscsökkentő hatásúak, amely számos krónikus betegség megelőzésében segíthet, mint például a rák, a szívbetegség, a 2-es típusú diabétesz és a köszvény.

A béta-karotin az érelmeszesedést is segít megelőzni. Az alfa-karotin lelassítja az öregedést és megelőzi a daganatok kialakulását és növekedését. Az antioxidáns E-vitamin megvéd bizonyos rákbetegségekkel szemben és az Alzheimer-kór kialakulásának kockázatát is csökkenti. Már fél csésze sütőtök is fedezi a napi ajánlott (RDA) alfa- és béta-karotin több mint 100 százalékát.

A sütőtök és a pirított sütőtökmag várandós nők számára is ajánlott, mivel számtalan a magzati fejlődést segítő tápanyaggal vannak tele, emellett enyhítik a várandósság alatt előforduló hasi görcsöket. A sütőtök vasat is tartalmaz, amely megelőzi a vérszegénységet és oxigént szállít a magzathoz, emellett a koraszülés kockázatát is csökkenti.

A sütőtök magas káliumtartalma segíti a vérnyomás szabályozását, a C-vitamin pedig csökkenti a vérnyomást. Egy csésze főtt sütőtök a napi ajánlott C-vitamin szükséglet 20 százalékát fedezi.

A B-komplex-vitaminok a sütőtökben és annak magjában növelik a termékenységet, akárcsak az antioxidáns E-vitamin és az omega-3-zsírsavak.

Következő cikkünkben a tökmag és az abból készült olaj pozitív hatásairól olvashatnak.

Források: drtihanyi.com, hazipatika.com

Képek forrása: istockphoto.com

Legnépszerűbb cikkek